fredag 24. juni 2016

Solskinnsdrakt og sandaler til sommeren

Jeg har kommet godt i gang med barnehagegarderoben til høsten og vinteren, men jeg har også strikket litt til sommeren. Det første jeg ville strikke til sommergarderoben var denne nydelige solskinnsdrakten fra Paelas. Den er bare så utrolig søt! 

Solskinnsdrakten er strikket i Drops cotton merino. Jeg har aldri brukt bomullsgarn til barneklær tidligere. Jeg vet at det er veldig populært, men jeg synes de er litt tykke og stive. Jeg har også tenkt at det blir for varmt å bruke på de varme dagene. De eneste strikkeklærne mine barn har brukt om sommeren er tynne ullplagg på de kaldere dagene. Men i år har jeg tenkt at jeg skal prøve noen forskjellige garntyper, og se om jeg forandrer mening. Cotton merino er et blandingsgarn, så drakten er sikkert for varm på de aller fineste dagene, men det pleier ikke være de vi har flest av her på vestlandet.

Hva er dine erfaringer med bomullsgarn? Bruker du det masse? Hvilke garntyper er best? Jeg vil gjerne høre om andres erfaringer! :-)

Litt restegarn blir det jo alltid, og til jenter finnes det så masse fint en kan lage av restene. Jeg har heklet et par sandaler som jeg falt pladask for! Det er kanskje ikke det aller nyttigste jeg har laget i mitt liv, men definitivt det søteste! :-) Oppskriften er fra Mon Petit Violon, og de heter Braided Gladiator Sandals. De er heklet med rester av cotton merino og rester av Sandnesgarn Line (rester fra en sommerdrakt i lin som jeg skal vise i neste innlegg).

Nå begynner jeg virkelig å få sommerfølelse, og jeg gleder meg til å bruke dette fine antrekket på lillesøster i sommerferien! :-)

Fakta solskinnsdrakt:
Størrelse: 1 år.
Oppskrift: Kjøpt fra paelas: https://www.paelas.com/products/solskinnsdrakt-sunny-suit-norwegian-and-english-version?variant=828281171
Garn: Drops cotton merino.
Garnmengde: 100 g av begge farger.
Pinner: 2,5 og 4,0.

Fakta sandaler:
Størrelse: 6-12 måneder.
Oppskrift: Kjøpt fra Mon Petit Violon: https://www.etsy.com/no-en/listing/99381963/instant-download-baby-booties-crochet?ref=shop_home_active_4
Garn: Drops cotton merino og Sandnesgarn line.
Garnmengde: Cotton merino ca 25g, line ca 15g.
Heklenål: 3,5 og 4,0.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar