torsdag 10. desember 2015

Clarakjolen

Med en liten jente i huset måtte det selvsagt strikkes en clarakjole! Den er nydelig!

Jeg har brukt et vintage mønster fra 70-tallet som min venninne hadde arvet. Jeg har også funnet det på nett her. Mønsteret er utgitt på nytt av Sandnesgarn, men navnet Clara kommer egentlig fra en nesten identisk oppskrift fra Isager strikk. Jeg har ikke kjøpt det mønsteret, men den eneste forskjellen jeg kan se er at i mønsteret fra Isager er det en "stilk" i bladmønsteret oppe. Denne stilken ville jeg også ha med, for jeg synes det gjør mønsteret enda finere.




Mønsterstrikk og ammetåke er ikke alltid en strålende kombinasjon. Selv om mønsteret ikke er veldig innviklet klarte jeg å strikke feil ganske mange ganger. Jeg kom ut av tellingen da jeg rekte opp for 4-5 gang. 

Første gang rekte jeg opp igjen fordi jeg synes at skjørtet ble alt for vidt. Jeg kuttet av 40 masker på vidden og synes det ble masse finere.  Felles for de andre feilene er uoppmerksomhet, og at jeg ikke har lest mønsteret skikkelig. Utrolig irriterende egentlig! Men jeg kom da i mål tilslutt! :-)




Jeg hadde to nøster nøster med Drops alpakka silk i en nydelig mørk mintgrønn farge som jeg hadde veldig lyst til å bruke. Jeg var litt usikker på størrelsen underveis, og fikk derfor se i en annen venninnes nye Sandnesgarnhefte. Der er skjørtet på kjolen 3 cm lenger i størrelse 6 mnd. Hadde jeg strikket etter den oppskriften hadde jeg nok ikke hatt nok garn. Grunnen er vel at motene var annerledes på 70-tallet. Skjørtene og kjolene til de små var kortere enn i dag, og det er igrunn det som er mest praktiske. Så jeg er fornøyd med å ha brukt den gamle oppskriften. Kjolen sitter fint på, og har vært i bruk flere ganger allerede!




Jeg hadde som sagt bare en liten rest med garn igjen, og av den resten heklet jeg et hårbånd. (Se øverste bilde). I snopeskrinet med etsy og ebay knapper fant jeg denne nydelige knappen :-)




Nå har prinsessen fått seg en fin samling strikkede kjoler, som også fungerer som pynt på rommet takket være det nydelige klesstativet fra Kids Concept. Hun er nå klar for julebesøk, bursdagsbesøk og andre festligheter. :-)


Fakta kjole:
Oppskrift: Mam`sell babybok 1501 s.
Størrelse: 6 mnd.
Garn: Drops alpakka silk.
Garnmengde: 100g.
Pinner: 3,0.

Fakta hårbånd:
Oppskrift: Gratis fra ravelry: http://www.ravelry.com/patterns/library/shell-headband-2
Garnmengde: 3g.
Heklenål: 4,0.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...