torsdag 15. oktober 2015

Hjertekjole og ballerinasko

I helgen har vi hatt barnedåp til jenten vår. Hun har fått navnet Lilly. <3





Dåpskjolen vi har i familien vår er over 100 år gammel! Vi vet ikke helt når den ble sydd, men den kommer fra familien til min morfar. Vi vet at han og hans søsken alle er døpt i den. På den tiden var det også vanlig at naboer og andre slektninger lånte dåpskjoler, da det ikke var alle som alle hadde råd til å kjøpe eller lage dåpskjole. Derfor er det sannsynlig at mange også utenom familien har blitt døpt i den. Min mor og hennes søsken, mine søsken og mine barn og tantebarn er døpt i denne kjolen. Nå er den så gammel at den må behandles veldig forsiktig. Vi bruker den derfor kun i kirken under dåpen og til fotografering. Dåpsbarnet må selvsagt ha noe fint å ha på seg i besøket, så jeg strikket en fin kjole til henne.




Vi hadde en kjempefin dåpsfeiring hjemme. Med god mat og godt selskap. Dåpsbarnet sov i kirken og fikk mye oppmerksomhet i besøket etterpå, så jeg tror hun var fornøyd med dagen også. :-) 




Til kjolen laget jeg også et par ballerinasko, så hun ikke skulle bli kald på føttene.




Fakta:
Størrelse: kjole 3 mnd, sko 0-3 måneder.
Oppskrift kjole: Dalegarn baby nr. 277.
Oppskrift sko: Sandnesgarn baby 1415, modell 3h.
Garn: Drops alpakka silke
Garnmengde: 130 g.
Pinner: 2,5 til kjolen, 3,5 til skoene.


3 kommentarer:

  1. Så nydelig hjertekjole! Denne må ha vært helt perfekt til dåpsselskapet:) Og med søte sko til ble antrekket perfekt :) Fint at dere har hatt en vellykket dag!

    SvarSlett
  2. Aldeles nydelig kjole, med kjempesøte ballerinasko! Arvestykker dette også:-)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...