fredag 23. oktober 2015

Duffelcoat

Jeg har ikke bare strikket til lillesøster den siste tiden. Jeg har også strikket litt til den lille storebroren i huset. Han har fått seg duffelcoat

Denne hadde jeg egentlig planer om å strikke i vår. Jeg brukte lang tid på å finne en oppskrift jeg likte. Da jeg var kommet godt i gang med strikkingen kjøpte jeg meg en ny strikkebok. Der var det en jakke jeg likte enda bedre, og jeg bestemte meg fort for at jeg heller ville strikke den. Men da måtte jeg rekke opp alt arbeidet. Jeg rakte opp, og så det ble garnet liggende. I høst fant jeg det frem igjen med friskt mot. 




Oppskriften jeg falt for er fra boken "Strikk, fra Gustav og Berta". Jeg har strikket med en tråd tweed og en tråd med alpakka. Jeg gjorde to endringer fra oppskriften. Jeg droppet bisen (en pyntestripe) på begge forstykkene, fordi jeg synes det var finere uten. Jeg har også strikket en spensel i ryggen for å pynte den litt opp.

Jakken er strikket i størrelse 1-2 år. Jeg var redd den skulle bli i minste laget for min (snart) toåring, men det er den ikke. Den er rikelig stor i størrelsen. Hadde jeg vært flinkere til å ta mål kunne jeg godt strikket den litt smalere til vår smale gutt, som ikke er spesielt glad i å spise. Men jeg er ikke så flink til å tenke på det når jeg strikker til barn. Gutten har nå begynt i barnehagen, og der har han sett at andre barn faktisk spiser maten, og ikke bare kaster den på gulvet. Heldigvis har han funnet ut at han skulle prøve det samme, og da har han oppdaget at mat ikke er så værst likevel. Så kanskje han fyller litt i jakken etterhvert. Vi kan iallefall se stor forskjell på gutten siden i sommer. Han har faktisk fått litt mage og bollekinn. :-)




Jakken er fin å bruke på de ikke alt for kalde dagene. Den er super nå om høsten, og jeg håper den er passelig til våren også.

Jeg elsker fargespillet i tweedgarnet. Her er det tråder i hvit, svart, oransje og blått innimellom alt det grå. Det er utrolig fint!




Fakta:
Oppskrift: John duffelcoat fra boken "Strikk fra gustav og Berta".
Størrelse: 1-2 år.
Garn: En tråd Geilsk tweed og en tråd drops alpakka.
Garnmengde: 150 g av begge garntypene.
Pinner: 3,5 og 4,5.


1 kommentar:

  1. Den ble stilig. Sikkert flott på en liten herremann.
    klem

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...