fredag 1. mai 2015

Babyteppe med hjerter

Da jeg la opp masker til dette teppet trodde jeg at det skulle bli et lite evighetsprosjekt. Jeg var sikker på at det ville ta lang tid å strikke et så stort teppe med så masse mønster, og at jeg måtte ta pauser fra det underveis. Det stemte ikke! Jeg strikker i utgangspunktet ikke spesielt fort, men mønsteret var enkelt og raskt å strikke, og det vokste i en fart! 




Babytepper kan man nesten ikke få nok av. Begge guttene mine har vært tullet inn i et rilleteppe hele tiden de første månedene av sitt liv. Ellers har jeg hatt et teppe i vuggen i stuen, et i sengen og et i vognen, slik at jeg slipper å flytte rundt på teppet hele tiden. Dessuten blir kommer det fort litt gulp, melk eller andre ting på teppene, så de er ofte til vask. Rilleteppene jeg har hatt til guttene er så godt brukt at det er merkbart slitte, så jeg har planer om å lage et nytt rilleteppe også. Jeg har noen tepper som er fine enda, men det er veldig kjekt å ha et rosa vognteppe til en liten jente :-)




Teppet skulle strikkes i alpakka fra sandnesgarn, men jeg hadde fem nøster med lanett babyull liggende, og det rakk akkurat til teppet. Babyull kan vaskes i maskin, og det er mye mer praktisk enn alpakka som bare kan vasker for hånd. Det skulle vært en strikket blonde rundt kanten, men jeg heklet en kant med picotmasker istedenfor, siden jeg ikke hadde nok garn til blondekanten. Det stod i oppskriften at teppet skulle strikkes frem og tilbake, men jeg strikket det heller rundt på en rundpinne, og klippet opp i siden etterpå. Det går jo så mye raskere! Sårkanten ble ikke så stor, så den skjulte jeg under heklekanten. Det er første gangen jeg gjør dette, så det finnes kanskje en bedre måte å gjøre det på. Er det andre lure måter å skjule sårkanten på et teppe som ikke skal fores?




Fakta:
Størrelse: ca 70 x 100 cm.
Oppskrift: Sandnes tema 24, babytepper og hentesett.
Garn: Sandnesgarn lanett babyull.
Garnmengde: 250 g.
Pinner: 3,5.


8 kommentarer:

  1. Dette var et utrolig flott teppe! Imponerende at du kom på å strikke det rundt, det var jo veldig smart:-) Ha en fin 1. mai-helg!

    SvarSlett
  2. Teppet ble kjempefint!! Så fin lillafarge! Smart å strikke i rundt, da sparer du deg for mange seige vrangmasker. Syns heklekanten din ble fin :)

    SvarSlett
  3. Kjempe nydelig teppe! Har ikke sett dette før, kjekt å se nye mønster :)

    SvarSlett
  4. Teppet vart skikkelig lekkert! Perfekt til ei lita prinsesse! :)

    SvarSlett
  5. Dette var et nydelig teppe!

    SvarSlett
  6. Tusen takk alle sammen! 😊

    SvarSlett
  7. Tusen takk alle sammen! 😊

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...