fredag 20. februar 2015

Flettelue med dusk

Jeg har fortsatt datatrøbbel. Dataen vår gikk i gulvet tidlig i januar, og er fortsatt til reparasjon. Jeg har nå vært uten data i 1,5 mnd. Det er kjedelig! Det har derfor tatt tid å få vist de hjemmestrikkede julegavene. Nå har jeg kommet til siste julegave ut, som er denne luen.

Oppskriften er fra Marte Helgetun sin bok "Strikk til barn, sjarm i hver maske". I oppskriften går størrelsen bare opp til seks år. Jeg la til noen masken og har strikket den i ca 8-10 år. Den er strikket i Drops merino ekstra fine, som er et supert garn til luer. Det er mykt og klør ikke i det hele tatt. Juksepelsdusken på toppen blir prikken over i`en!

Luen gikk raskt å strikke og var ferdig et par dager før julaften. Det skal være slik med hjemmelagede julegaver! Mottaker denne gangen var en niese på 7 år.

Jeg har strikket en del etter nyttår, og gleder meg til å få datamaskinen igjen slik at jeg kan vise frem det jeg har laget. :-)

Fakta:
Oppskrift: Fra boken "Strikk til barn, sjarm i hver maske" av Marte Helgetun.
Størrelse: 8-10 år.
Garn: Drops merino ekstra fine.
Garnmende: 100g.
Pinner: 3,5.

3 kommentarer:

  1. Så kjedelig med datatrøbbel, kjekt å se hva du har strikket på. Denne var veldig fin, kanskje jeg må ta en ekstra titt i denne boken :)

    SvarSlett
  2. Den var rett og slett lekker! Heldige mottakar! :)