lørdag 17. januar 2015

Ribbebukse

Det er noen uker siden julen var over, så det er på tide å vise frem de hjemmestrikkede julegavene. Litt seint i år grunnet datatrøbbel.

Vi må nok vurdere å kjøpe datamaskiner med "idiotforsikring". For tredje gang på ett år har datamaskinen falt i gulvet og blitt ødelagt. Skylden er delt, men mor i huset leder. Jeg har både glippet og mistet dataen i gulvet, og stompet i strømledningen og dratt dataen med i fallet. Denne gangen var det ettåringen som rett og slett skubbet den (kan skjønne at det er fristende for en ettåring!) etter at far hadde satt den fra seg på en litt for tilgjengelig plass. Uansett, både kjedelig og dyrt. Det var enklere med stasjonære dataer...

Første julegave som ble strikket denne julen var en ribbebukse i størrelse 6-8 år til min niese. Den skulle ha snor i livet, men jeg synes det er mer praktisk med strikk i denne alderen, så strikk ble det.




Denne kunne potensielt vært utrolig kjedelig å strikke i en så stor størrelse. Men som alltid hjelper det godt med striper, og den gikk overraskende raskt å strikke.

Jeg har som vanlig gjort det vanskeligere for meg selv ved å bruke et annet garn enn i oppskriften. Jeg har et stort garnlager hjemme, så jeg synes jeg må bruke dette garnet og ikke alltid kjøpe nytt. Jeg valgte en tynnere pinne enn i oppskriften siden garnet var noe tynnere. Men tenkte at det skulle gå greit siden størrelsen er 6-8 år, og niesen som skal ha den er 5 år. Den var heldigvis passelig!




Fakta:
Oppskrift: Fra boken "Strikk til nøstebarn" av Kathrine Gregersen.
Størrelse: 6-8 år.
Garn: Diverse tynn ull (sisu, lanett, senjagarn og baby ull.)
Garnmengde: Ca 300g.
Pinner: 3,0.


4 kommentarer:

  1. Imponert! Ribbebukse i 6-8 år er ingen spøk! Fin var den og:) tips til datainnkjøp: gå for en mac! Der er strømledningen festet slik at om du skubber borti, faller strømmen ut, og macen holdes like hel! Tro meg, jeg hadde sikkert vært 5-6 pcer fattigere, om jeg ikke hadde hatt en mac;)

    SvarSlett
  2. Flott julegave! Rart hvordan striper alltod gjør det kjappere, men det gjør det.

    SvarSlett
  3. Her var det mye vrangbord! Imponerende arbeide! Denne må bli supergod i bruk, med tøyeligheten som vrangborden gir. Er enig i at strikkingen går raskere med striper. Holder på med en genser nå, og MÅ bare strikke en stripe til før jeg legger fra meg arbeidet ;)

    SvarSlett
  4. Alltid kjekt med slike bukser. Tips angående datamaskiner, sjekk innboforsinkringen, mange har "idiotforsikring" i den uten å vite om det

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...