torsdag 11. september 2014

Tversoversløyfer

Det er ofte snakk om at det er så mye fint og variert å strikke til jenter. Kjoler, skjørt, topper, tunikaer, kåper, krager, hårpynt... Jeg kunne fortsatt lenge. Mange guttemammaer synes det er lite til gutter i forhold til jentene. Det synes jeg har endret seg den siste tiden. 

Først ut var "den store guttestrikkeboka" fra Charlott Pettersen. Den siste tiden har det også kommet mange fine oppskrifter fra f.eks paelas, gustavogberta (boken "strikk til smårollinger") og den nye boken "strikk til mamma og mini" fra Charlott Pettersen.  Jeg synes de viser at man kan lage masse forskjellig til guttene også. Knebuksen er ofte omtalt som guttemammaers skjørt. Det finnes mange fine knebukser, bleiebukser, vester, hettejakker og hatter, og designerne viser at guttene like godt kan pynte seg med krager som jentene. Jeg har fått masse fin inspirasjon!

Disse sløyfene kom jeg over på pinterest, og jeg ble helt forelsket! Jeg er så glad i sløyfer! Jeg har strikket en til hver av guttene. Mørkeblå til lillebror, og grå til storebror. Jeg tror dette er det tøffeste jeg noen gang har strikket! Det kommer garantert til å bli strikket flere! Disse må jeg nok ha i alle slags farger og størrelser! 

Jeg grunnet lenge over hvilket bånd jeg skulle bruke, og lette rundt på nettet. Jeg fant ut at det enkleste var å bruke knappestrikk (sånn som en har på utedressene til barna slik at ikke buksebeinet skal skli opp på leggen). Dette fungerte veldig bra, og ble ganske billig. Sløyfen ble strikket på et par timer, og monteringen gikk kjapt. Kun 5 usle gram gikk med, så her kan en få brukt selv den minste garnrest. Så lite arbeid, og så stor gevinst! :-)

Fakta:
Oppskrift: kjøpt på Ravelry http://www.ravelry.com/patterns/library/knitting-pattern-for-boys-bow-tie---adjustable-knit-bow-tie-pattern---bow-tie
Størrelse: "one size fits all", kan varieres med tynnere/tykkere garn og pinner.
Garn: Blå sandnes mini alpakka, grå sandnes lanett.
Garnmengde: 5g.
Pinner: 3,0 til den blå, 3,5 til den grå.
Tilbehør: Ca. 30 cm knappestrikk.