fredag 5. september 2014

Bestefarvest

Vanligvis strikker man et plagg og velger passende knapper tilslutt. Denne gangen startet jeg i feil ende, og valgte et strikkeplagg som kunne passe knappene. For i bakvendtland, der kan alt gå an...




Jeg kjøpte disse søte små knappene i en strikkebutikk i Tromsø i vinter. Jeg falt pladask! I tillegg er brannbil, bossbil og betongbil kjempekult for tre år gamle gutter, så disse måtte jeg ha til Emil! Det eneste minuset er at de er så små, alt for små til en jakke til en så stor gutt.  Derfor var min første tanke en bestefargenser. Etter en liten leterunde i garnlageret falt valget på noen nøster med mintgrønn og naturhvit alpakka fra sandnesgarn. Disse nøstene kjøpte jeg for mange år siden på et opphørssalg, men de har blitt liggende å vente på å bli brukt. 

Storebroren her i huset er, i likhet med sin far, desverre veldig varmblodig. Han kan ikke bruke tykke ullklær. En genser i dette garnet ville blitt alt for tykk, og bare bli brukt utendørs under jakken på kalde dager. Derfor ble det en bestefarvest istedenfor. 




Gutten selv ble meget fornøyd med vesten, og synes knappene var kjempetøffe! Han blir veldig glad når mamma strikker til han, og ingenting er kjekkere for en strikkemamma




Fakta:
Oppskrift: En blanding av Bestefarstrøye fra boken "Strikk til nøstebarn" og guttevest fra boken "Strikk til smårollinger", med litt endringer pga at garnet hadde en annen strikkefasthet. (For en kjedelig oppramsing av endringene kan du se på Ravelrysiden min)
Størrelse: 4 år.
Garn: Sandnesgarn alpakka.
Garnmengde: Grønn 85g, hvit 55g.
Pinner: 2,5.


7 kommentarer:

  1. Lur ende å begynne i! Da får man brukt de fine knappene!

    SvarSlett
  2. Kjempe fin vest og inspirasjonen kommer fra forskjellige plasser, veldig fint ble det :)

    SvarSlett
  3. Flott vest med skikkelig kule knapper.
    Ha ei fin helg :)

    SvarSlett
  4. Så søt en vest :) Jeg har også liggende knapper jeg skal finne et passende prosjekt til ;)

    SvarSlett
  5. Virkelig fin! Herlige knapper, skjønner at de falt i smak:)

    SvarSlett
  6. Åh, den var virkelig fin! Elsker de duse fargene sammen med de kule knappene:)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...