fredag 22. august 2014

Still light tunic!

Endelig kan jeg kalle meg selv stolt eier av en Still light tunic! Denne har jeg ønsket meg siden jeg så oppskriften på Ravelry for flere år siden. Oppskriften er laget av Veera Välimäki. En finsk designer som jeg liker veldig godt! Hun har mange flotte design, og jeg har flere av dem på strikkelisten min på Ravelry. Jeg var litt redd for å sette i gang med et så stort prosjekt, med tynt garn og på tynne pinner. Garnet kjøpte jeg for to år siden, men jeg startet ikke strikkingen før i vinter.




Det har tatt litt tid å få tunikaen ferdig, men selve strikkingen har egentlig gått overraskende raskt. Jeg har gjort mange endringer i forhold til oppskriften, og det var grunnen til at det tok så lang tid. For hver gang jeg har rekt opp, har den blitt liggende en stund før jeg fant motivasjonen til å fortsette.

Jeg oppdaget tidlig at tunikaen var stor og vid i fasongen. Den strikkes ovenfra og ned, og man legger opp like mange masker til alle størrelsene. Det økes med raglan, og man øker bare mer for hver størrelse. I følge målene skulle jeg strikke størrelse M. Når jeg var kommet så langt at jeg var ferdig med raglan og skulle dele for armer, prøvde jeg den på. Resultatet var ganske overraskende, den var alt for stor! Og det selv om jeg brukte originalgarn og strikkefastheten stemte. Så da var det bare å rekke opp igjen til størrelse S, og dele for armene der.

Under armene begynte øking foran ved brystene til lomme, og under armene. Jeg strikket 10 cm, og oppdaget at den var veldig vid. Så da var det bare å rekke opp igjen, og droppe økningene under armene. Jeg strikket videre ned til lommene, og var klar for å starte med skjørtet. Jeg har sett på bilder på Ravelry at tunikaen er ganske vid i skjørtet. Jeg ville ha en figurnær kjole, og tenkte at jeg skulle felle innover på skjørtet. Jeg regnet ut hvor mye og hvor jevnt jeg skulle felle, og satte i gang. Jeg økte på fire steder (for jeg trodde det ville bli minst synlig), men fellingene ble så synlige at det ikke ble fint. Da ble det opprekking igjen. Mens jeg funderte på hvordan jeg skulle felle strikket jeg armene og lommene. Ganske greit å bli ferdig med det igrunn, for det er litt kjedelig å ta det til slutt.

Jeg endte opp med å felle i hver side på skjørtet. Det er litt synlig, men jeg synes ikke det gjør noe. Jeg strikket også skjørtet litt lenger bak. Det er fint med korte kjoler, men litt upraktisk om man trenger å bøye seg ned... :-) Å ha skjørtet litt lenger bak ordner opp i det problemet!

Lommene ble festet på innsiden slik at de ikke skal vrenge seg ut. Kjolen min var fortsatt litt vid foran, så jeg har sydd fast lommeøkningen til kjolen, da ble den 2-4 cm smalere i hver side. Kjolen i seg selv er nok finere uten at kanten med lommeøkning er sydd fast, men den sitter mye finere på meg nå, så alt i alt ble resultatet bedre.




Kjolene er strikket i Drops alpakka, og det gikk med 9,5 nøster. En tynn ullkjole blir helt super til høsten.  Jeg er veldig glad i kjoler og skjørt, og går heller med det enn med bukser. Jeg er egentlig litt frysepinn, så jeg har det veldig varmt inne i huset. Derfor går jeg aldri med veldig tykke ullklær, det blir rett og slett for varmt. Da er tynn alpakka midt i blinken!




Knappen har jeg funnet i en boks full av gamle knapper som jeg har fått av mamma og min mann sin bestemor. Midt mellom glorete gullknapper og store stygge knapper fra 80-tallet, finnes det noen skatter. Valget fallt på denne knappen med grått strikket trekk.

Posering på bilder er forresten noe av det kleineste jeg vet om! Skal jeg smile? Skal jeg være alvorlig? Kanskje en liten trutmunn i ekte "selfiestil" hadde vært noe...? Det beste er å slippe å være med på bildene selv, men jeg må jo nesten vise hvordan kjolen sitter på.  Jeg kan ihvertfall konkludere med at jeg aldri kunne blitt modell (Så kan vi late som det ikke hadde spilt noen rolle at jeg er 20 cm for kort og har 20 kg for masse til det). :-)




Jeg er kjempefornøyd med resultatet! Og er sikker på at jeg kommer til å bruke kjolen MASSE i høst og vinter!


Fakta:
Oppskrift: Kjøpt på Ravelry: http://www.ravelry.com/patterns/library/still-light-tunic
Størrelse: S, med endringer.
Garn: Drops alpakka.
Garnmengde: 475 g.
Pinner: 2,5 og 3,0.


17 kommentarer:

  1. Så fin en kjole! Og så fint du kledde den! Imponerende at du klarte å holde motivasjonen oppe etter så mange opprekkinger. Resultatet ble iallefall kjempefint :)

    SvarSlett
  2. Utrolig fin! Passer deg kjempe fint så alle endringer var absolutt verdt ekstra strikking!

    SvarSlett
  3. Du kan godt være kjempefornøyd, ja! Den ble jo rett og slett knallfin! :)

    SvarSlett
  4. Denne var jammen meg FIN! Håper jeg får motivasjon til å strikke min egen en dag:)

    SvarSlett
  5. Flott still light! Gratulerer med ferdig!

    SvarSlett
  6. Fine kjolen på fine jenta!! :) Godt jobba! :) Kjenner at den sniker seg litt fram på strikkeønskelista! ;)

    SvarSlett
  7. Den var jo kjempeflott, ja helt nydelig, og for en jobb. Denne skal du være stolt av :-)

    SvarSlett
  8. Jeg har også denne på lista og forstår godt at du kviet deg litt for å starte. Men resultatet ble veldig bra!

    SvarSlett
  9. Det var tunika som satt som et skudd!!
    Her har du virkelig fått igjen for alt arbeidet du har lagt ned i den :)
    Og damen inni er like feiende flott som plagget hun bærer ;)

    SvarSlett
  10. Tusen takk for alle de fine kommentarene! Jeg blir virkelig glad av å lese sånt :-)

    SvarSlett
  11. Så utrolig fin, den sitter jo perfekt:)

    SvarSlett
  12. Så fin den var! Og så så godt du passet i den :)

    SvarSlett
  13. Skjønner godt at du er fornøyd, for denne ble superfin! :)

    SvarSlett
  14. Kjempefin! All grunn til å være fornøyd:? Og den poseringen greide du veldig bra!

    SvarSlett
  15. Den var jo helt nydelig på deg!! Husker du akkurat hvor du endte opp med å la være å øke, og å felle?? Tror jeg og vil prøve meg på det... Engelsk oppskrift var litt vanskelig for en som ikke er så himla vant med oppskrifter ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jeg vet ikke om jeg forstod helt hva du mente. Men jeg økte ikke i siden under armene i det hele tatt, bare foran. Fellingene begynte jeg med 5 cm etter lommene. Det positive med engelske oppskrifter er at de er veldig nøye og forklarer alt veldig godt. Så det er bare å holde tungen beint i munnen og lese flere ganger. Lykke til!

      Slett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...