torsdag 12. juni 2014

Nancykofte til meg selv!

Jeg er endelig ferdig med Nancykoften min! Den har vært ferdigstrikket i flere uker, men jeg gruet meg sånn for å klippe den opp. Det viste seg å være helt uten grunn! Det gikk raskt når jeg først var i gang, og så var det jo så enkelt! Jeg skal absolutt ikke grue meg til å gjøre det flere ganger! I fremtiden kommer jeg nok til å strikke jakker og dresser rundt og klippe opp, istedenfor å strikke frem og tilbake slik jeg har brukt å gjøre tidligere, for dette var raskt og enkelt!




Da Sandnesgarn sitt hefte Norske ikoner kom ut i høst, visste jeg med en gang at jeg måtte strikke denne koften. Jeg bare elsker mønsteret! Jeg vurderte mange forskjellige fargekombinasjoner, men bestemte meg tilslutt for å gå for originalfargene. Jeg er glad i jordfarger, og disse bruntonene sammen med grå og hvit er nydelig sammen. Fargene passer til det meste, og gjør koften veldig anvendelig




En fin kofte må ha skikkelige kofteknapper! Jeg valgte disse nydelige metallknappene med samme åttebladssrose som det er i mønsteret på koften. Jeg ble veldig fornøyd med resultatet, koften er rett og slett den fineste jeg noen gang har sett!




Så kommer vi til passform. Her er jeg dessverre ikke helt fornøyd. Jeg har strikken den i størrelse M. Jeg er for tiden noen kilo mer enn jeg bruker å være, pga svangerskapet. Jeg har gått ned en del allerede, men har litt igjen. Det gjorde det vanskelig å velge størrelse. Jeg tok mål, og utifra dem skulle den være akkurat passelig i M. Jeg har alltid strikket litt stramt, så jeg tok det med i beregningen, og satset på at dette skulle bli veldig bra. Jeg tenkte det ville være fare for at jakken skulle bli litt stor når jeg går mer ned i vekt, men jeg ville ikke risikere en kofte så liten at jeg ikke kunne bruke den. Derfor turte jeg ikke å strikke størrelse S. 

Det er utrolig vanskelig å prøve plagg underveis når en starter å strikke i bunnen på plagget. Jeg synes den så litt kort ut når jeg prøvde underveis, og strikket den derfor ca. 3 cm lenger enn oppskriften. Jeg liker ikke for korte gensere og jakker.

Men jeg strikker vist ikke så stramt lenger... Resultatet er at koften faktisk er litt stor. Når jeg minker enda litt til vil den bare bli mer for stor, og det er ganske kjedelig! Jeg må lære meg å strikke prøvelapp! Jeg har jo hørt andre si det utallige ganger, men historien viser at jeg må erfare ting selv før jeg lærer. 

Den er litt for vid bak på ryggen, og rundt brystet. På bildene viser det ikke så godt, siden jeg valgte det som så best ut :-). Den er i tillegg litt lang. 




Men der er som sagt min aller første kofte, og mitt andre plagg i voksenstørrelse, så det får være godkjent. Jeg kommer garantert til å bruke den masse til vinteren uansett. Man lærer så lenge man lever, og jeg har lært to viktige ting av dette prosjektet:

1. Strikk prøvelapp! 
2. Det er enkelt å klippe opp jakker.

Hva gjør dere andre når dere skal prøve underveis? Finnes det noen gode tips? Strikker alle prøvelapper? Og måler dere rundt både bryst og mage, og regulerer masketall inn og ut?


Fakta:
Størrelse: M.
Oppskrift: Sandnesgarn norske ikoner, tema 35.
Garn: Sandnesgarn mini alpakka.
Garnmengde: Brunmelert: 400g, mørk brun: 50g, gråmelert: 50g, hvit: 50g.
Pinner: 2,5 og 3,0.

16 kommentarer:

  1. Uansett størrelse så ble den utrolig fin! Elsker jordfarger :D

    SvarSlett
  2. Den ble aldeles nydelig og du kler den veldig godt. Flinka. jeg holder på med en selv. Strever litt for jeg har valgt et helt annet garn enn på oppskrifta som vanlig. Er heller ingen flink strikker så det blir spennende. Strikker i Nepal på pinne nr 5.
    Klem

    SvarSlett
  3. Den ble veldig fin da! Har garn liggende til en jeg skal strikkke i gave. Og da jeg så på størrelsen og sammenlignet med andre kofter, så er faktisk denne modellen litt videre over brystet enn mange andre. Så kanskje ikke baaare din feil at den ble litt stor ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe..Takk for oppmuntrende ord! :-)

      Slett
  4. Syntes den ble veldig fin til deg jeg :-) godt med noen litt vide så nå når du kan det så kan du lage en litt mindre etterhvert ;)

    SvarSlett
  5. Så utrolig fin :) Nydelige farver. Har heftet "norske ikoner" jeg også :) Skal strikke 2 eskimogensere. Garn allerede kjøpt. Men det blir ikke før til høst. Blogger litt omm strikking jeg også. Ta gjerne en titt innom. strikkehege.bloggnorge.com :)

    SvarSlett
  6. Denne har jeg også lyst på! Kjempefin på deg!

    SvarSlett
  7. Nydelig var den i alle fall! Surt å bomme på størrelsen, kjenner SÅ godt til den følelsen. Et lite tips til neste gang: begynn med et erme, slik at du kan måle strikkefastheten på den. Dermed er ikke "prøvelappen" bortkastet om du treffer blink, og om det ser ut til å bli for stort eller for lite, må du ikke rekke opp allverden :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset! Får prøve det neste gang. 😊

      Slett
  8. Har akkurat lik kofte liggende, kvier meg til å begynne å montere. Håper det går like enkelt for meg som det gjorde for deg:) Kofta di vart kjempefin!

    SvarSlett
  9. Hei! Denne var nydelig! Jeg får Nancy kofte til jul, men mangler knapper. Likte de du har valgt, hvor kjøpte du de? Har de noe merke?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. De har ikke noe merke som jeg kan se nei. Jeg kjøpte de på en strikkebutikk. Mange strikkebutikker har lignende knapper i forskjellige mønster, tror det heter kofteknapper eller bronseknapper. Du må nok bare lete til du finner noen du liker :-)

      Slett
  10. Et annet tips dersom kofta blir for stor: Sy litt lenger "inn" på jakka på hver side før du klipper, og klipp vekk større del området i midten. Har ikke prøvd selv, men innbiller meg at det kanskje kan funke? Men ikke så mye at armene blir "dratt fremover" da..

    SvarSlett
  11. Jeg liker koftene store og gode, noe å krype inn i 😊. Her i fjor høst strikket jeg likevel en som ble for vid. Klippet bort noe fora, som anonym sier og resultatet ble bra. Vil tro det blir vanskeligere å få til med rundfelling, for ikke å snakke om raglan. Er forøvrig lat m.h.t prøvelapp-strikking. Pam i Sør

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...