onsdag 18. juni 2014

Mine mest brukte strikke-apps

I dag har de fleste smarttelefoner. De gjør livet på mange måter enklere, og en finner apper for det meste. Også håndarbeid. Jeg bruker datamaskinen mindre og mindre siden mobilen er så lett tilgjengelig. Jeg tar bilder, blogger, regner, teller, undersøker problemer og finner inspirasjon og oppskrifter på mobilen. Noen programmer og applikasjoner er blitt favoritter og brukes ofte. Og noen hjelpemidler kunne jeg neste ikke klart meg uten. De appene jeg bruker mest er:

Ravolous:

Ravelry for mobil. Ravelry er den beste strikkesiden som finnes! Her er det oppskrifter på alt, bokstavelig talt. Og jeg leter ofte etter oppskrifter og inspirasjon her! I tillegg bruker jeg siden aktivt til å lagre informasjon og bilder om egne prosjekter, og appen kan fint brukes til dette også. Det eneste jeg synes er rart er at det bare er noen prosjekter jeg kan "add to queue", altså legge i min prosjektliste. Er det andre som har opplevd dette?

Blogger:

Jeg synes ikke blogger appen er god å skrive blogginnlegg på, heller ikke lese andre blogger, for jeg får ikke opp listen over blogger jeg følger her. Men jeg bruker den ofte til å sjekke kommentarer og kommentere andre blogger.

Bloglovin`:

På bloglovin leser jeg alle bloggene jeg følger på mobilen. Her bugner det over av fin inspirasjon fra alle dere flinke strikkere det ute!

Pinterest:

Når jeg surfer rundt på internet kommer jeg ofte over nydelige strikkeplagg, fargekombinasjoner eller andre ting som jeg har lyst til å ta vare på. Pinterest er supert for å lagre bilder av vakre ting eller gode ideer, slik at jeg finner det igjen når jeg trenger det. Det er nesten så det blir for masse fint av og til, kunne ønske jeg strikket fortere! :-)

Strikkekalkulator:

Et supert hjelpemiddel til å regne ut hvordan en skal øke og felle maske jevnt fordelt. Det tar bokstavelig talt to sekunder, og er genialt om man ikke gidder å regne selv. Latskapen lenge leve! Denne brukes masse.

Row counter Widget:

Denne widgeten er genial til å telle rader når en øker og feller. Jeg har selvsagt også "manuelle" radtellere, men det er enda enklere å ha det på mobilen, så slipper man å ta med seg den ekstra "duppedingsen". Mobilen er jo alltid med uansett! Brukes hele tiden!

Knitting chart maker:

Denne appen er fin å ha til å tegne småmønster. For større mønstertegninger liker jeg best gamlemåten med blyant og papir, men det er absolutt mulig å tegne større mønster også i denne appen.

Linjal for android:

Hvis man er på farten og har glemt målebånd er ikke hjelpen langt unna. En linjal for android er greit å ha.

Bruker du også mobilen som strikkehjelper? Og hvilke strikkeapper bruker du?

9 kommentarer:

  1. Her var det mange snedige apper jeg ikke visste om. Takk for tips! :)

    SvarSlett
  2. Er denne strikkekalkulatoren bare tilgjengelig for Android? Finner den ikke i AppStore. Skulle gjerne hatt en sånn lur app:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det aner jeg ikke, har aldri hatt iPhone. Du får Google litt og søke på forskjellig i app store, og se om du finner noe lignende. Kan jo være det heter noe annet. :-)

      Slett
    2. Har søkt overalt, det var ikke mye fungerende å finne.. Heter den bare "Strikkekalkulator"? Fin blogg foresten:-)

      Slett
    3. Takk! :-) Den heter bare strikkekalkukator. Men ser de har øke/felle kalkulator på Gyldendal norsk forlag sin app som heter "strikke".

      Slett
  3. Hihi, ja dette var fine apper. Jeg klarer meg ikke uten Vogue Knitting KnitBuddy. Den er genial! Her holder jeg orden på mitt lager av pinner og garn - og man har alltid lageret tilgjengelig i butikken;-) Man kan også holde oversikt over alle prosjekter, og du finner strikkeordbok (på engelsk,) samt et lite leksikon av strikkemønster (rett og vrang-mønstre, flettemønstre og mønster med farger). Jeg bruker også en app som heter Knit (Knitting counter for ios), som er super til omgangsteller, og til å holde styr på økinger og fellinger.

    SvarSlett
  4. har knitting chart,men skjønner ikke helt åssen jeg bruker den

    SvarSlett
  5. Lastet ned knitting calculator for android på playbutikken. Betalte 6 kroner for den.Ser ut som om det er det samme som stikkekalkulator:-)

    SvarSlett
  6. Det er laget en android app som regner ut jevn felling og øking.
    Strikkehjelpen