søndag 25. mai 2014

Seleshorts

Lillegutt har fått seg ny og sommerlig seleshorts. Den ble et lite venteprosjekt for meg. Jeg er nesten ferdig med Nancykoften min. Jeg er kommet til det (kritiske) punktet at jeg skal klippe den opp fremme, men jeg har ikke funnet helt motet til det enda. Den ligger på spisestuebordet mitt og ser på meg hver gang jeg går forbi. Tilogmed symaskinen står klar og venter. Mens jeg har ventet på mot til å ta fatt på klippingen, har jeg kost meg med denne søte drakten. Nå må jeg snart ha tenkt på klippingen lenge nok. Det er vel ikke så vanskelig når en bare setter i gang. Så jeg satser på at den skal dukke opp å bloggen i nær fremtid (nå har jeg jo sagt det, så da må jeg vel kanskje innfri...).




Garnet og oppskriften ble kjøpt inn til påske, sammen med garnet til Nancykoften. I oppskriften er Seleshortsen strikket i bomullsgarn. Jeg er egentlig ikke så glad i bomullsgarn, så jeg valgte heller å strikke i tynn alpakka. Til nå har våren vært veldig fin, men sommeren her på vestlandet består vanligvis av flere grå dager enn skikkelige sommerdager. Derfor tror jeg at en tynn ullshorts blir mer brukt enn en bomullsshorts. En annen grunn er at jeg falt sånn for denne nydelige melerte blåfargen. Den er nesten litt lys jeansblå, og får godt frem den fine blåfargen på Noah sine øyne.




Feil har jeg selvsagt gjort denne gangen også (aldri et strikketøy uten småfeil). Lurer på om jeg snart må lære meg å lese oppskriften skikkelig før jeg setter i gang. Det hadde spart meg for masse bry. Men det ser ikke til at jeg skal forbedre meg med det første. Resultatet denne gangen ble ihvertfall at shortsen er strikket i 9-12 mnd i lengden, og 6 mnd i bredden. Siden Noah er en lang og slank baby (jeg kan nok ikke skryte av at han har arvet det fra sin mor) gjorde ikke dette noe. Jeg ønsket å bruke den nå i sommer. Han er 6,5 mnd, og shortsen sitter som et skudd. Litt flaks må man jo ha lov til å ha, for jeg oppdaget ikke dette før jeg skulle begynne på smekken! :-)




Fakta:
Oppskrift: Sandnesgarn baby bomull, 1408.
Størrelse: (med feilstrikk) 6-9 mnd.
Garn: Sandnes mini alpakka.
Garnmengde: 70g.
Pinner: 2,5 og 3,0.


13 kommentarer:

  1. Så herlig, og nydelig blå farge. Synes oppskriftene gjerne er litt kort og brede ofte, men litt flaks er lov ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den erfaringen har jeg også. Pleier ofte strikke litt ekstra på lengden.

      Slett
  2. Så fin drakt og i en veldig fin farge! Gleder meg til å se nancykoften også ;)

    SvarSlett
  3. Så søt shorts (og gutt!) :)

    SvarSlett
  4. Åå, smelt! Drakten, fargen og selvfølgelig gutten - digger alt! Det mønsteret gjorde seg veldig godt i alpakka! Mye finere enn originalen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ble forresten så inspirert av deg at det heftet må jeg skaffe meg, sammen med noen nøster alpakka :)

      Slett
    2. Takk for det! Jeg synes også mønsteret var finere i alpakka, synes egentlig alle flett emner blir finere med det. Kos deg med dine prosjekter! 😊

      Slett
    3. Skulle stå flettemønster.. Irriterende autokorrektur på mobilen. 😊

      Slett
  5. Gutten ser veldig fornøyd ut i den fine seleshortsen sin :)

    SvarSlett
  6. Åh, utrolig lekker! Seleshorts er tingen :) Nydelig farge til den fine gutten din!

    SvarSlett
  7. Så fin den ble! Har siklet på det heftet en stund, og er også glad i alpakka, så har hatt tanker om å bytte bomull mot alpakka. Det ble i alle fall ikke mindre aktuelt nå! :)

    Fine bilder av en herlig baby :)

    SvarSlett
  8. Åh, for en nydelig seleshorts! En slik skal jeg vurdere å strikke til min Noah også:)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...