tirsdag 6. mai 2014

Mitt første mønsterstrikk

Etterhvert som lillegutt vokser, og jeg finner frem nye størrelser med arveklær, dukker det opp en del som ikke er vist på bloggen. Dette settet kommer fra babykassen, og ble strikket før eg ble gravid med førstemann. (Jeg hadde en hel kasse med hjemmestrikkede klær, tepper og leker lenge før jeg planla å få barn. Det er jo viktig å være forberedt! :-) ) Det er strikket i nøytrale farger som kunne passe til både gutt og jente.

Jakken er det første plagget jeg strikket med mønster. Jeg gjorde den klassiske feilen med å strikke litt for stramt over mønsteret. Ellers er mønsteret riktig strikket, og trådene ligger fint på vrangen, så det er ikke så aller verst. 

Jeg strikket også alt for stramt på fem pinner i forhold til på to pinner, så armene er ganske trange. Men jeg har brukt den litt likevel. Mønsteret er jo veldig fint, og jakken er kjempesøt.  Det er jo dette som er sjarmen med hjemmestrikkede klær.

Buksen viser også tydelig at jeg strikket for stramt på fem pinner. Det gjør jeg faktisk litt enda, men nå er jeg ihvertfall bevisst på det, og jobber med å strikke løsere på armer og ben. Det er jo litt kjekt å ha plagg som viser hvordan strikkeferdighetene har utviklet seg i løpet av noen år. Jeg har lært litt, og blitt ganske mye flinkere! :-)

Jakken og buksen er strikket i samme størrelse, og passer fint sammen som et sett, selv om det ikke er strikket i samme garn. Buksen er strikket i babyull og jakken i alpakka.

Fakta jakke:
Oppskrift: Gratis fra garnstudio: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b16&d_id=10&lang=no
Størrelse: 6 måneder.
Garn: Drops alpakka.
Garnmengde: 100g hvit, og en liten rest av mønsterfargene.
Pinner: 2,5 og 3,0.

Fakta bukse:
Oppskrift: Sandnes Garn lanett baby, 0812, 0-4 år.
Størrelse: 6 måneder.
Garn: Baby ull.
Garnmengde: 100g
Pinner: 2,0 og 2,5.

9 kommentarer:

  1. Så fin arvestrikk! Jeg har faktisk strikka den samme jakka til storebror her som lillebroren bruker nå:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig koselig å finne frem igjen klær som den eldste har brukt! Det synes han selv også ☺

      Slett
  2. Så fint sett, denne jakken fikk jeg lyst til å prøve meg på :) Gøy å se hvordan man blir flinkere og flikere :)

    SvarSlett
  3. Så fin. Morsomt å ha en kasse med babytøy strikket i god tid :)

    SvarSlett
  4. Flott sett! Gøy å bruke sånt som har ligget bortgjemt en stund :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er kjekt med arveklær, de betyr mye! :-)

      Slett
  5. Jeg sliter også med samme problem; altfor stramt strikker jeg på mønsterstrikk *irriterende*... Men jeg syns egentlig at du strikker nok så fint, jeg. Ihvertfall i forhold til meg, hihi... ;)
    Fine farger du valgte! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kommer seg, men jeg klarer ikke å strikke så løst som ellers. Blir heldigvis fint likevel ☺

      Slett
  6. Kjempe fint sett:) At du har strikket litt strammere noen steder syns ikke når klærne er på vettu ;) Også er det fint når man kan se at det er hjemmestrikket også da. Gøy å finne ting man har strikket for en stund siden og se hvordan man har utviklet seg etterhvert som man har strikket. Ha en fin uke :)