mandag 7. april 2014

Bellyphant cardigan

Nok et plagg til minstegutten min er ferdig. Denne jakken har lagt på strikkelisten min på Ravelry lenge. Jeg likte så godt de søte elefantene! Jeg hadde egentlig planer om å strikke den til Emil for lenge siden, og hadde kjøpt garnet, men det ble liggende. Nå har den blitt strikket til lillebror istedenfor. 

Jeg har faktisk strikket mønsteret feil. Ikke vet jeg hva jeg tenkte på da jeg startet med mønsteret, men det har ihvertfall vært noe helt annet enn på det jeg holdt på med. Elefantene skulle stått etter hverandre og holde elefanten foran i halen med snabelen, slik. Jeg oppdaget det ikke før mønsteret var ferdig og jeg hadde begynt på stripene. Perfeksjonist som jeg er, var jeg tenkt til å rekke opp og strikke det "riktig". Men det er jo kjedelig å rekke opp igjen. Jeg la bildet ut på strikkesidenfacebook, for å høre noen andres synspunkt før jeg bestemte meg. Jeg fikk HELE 230 kommetarer på bildet! De fleste mente at jeg burde la det være slik, og mange påpekte hvor søtt det var at elefantene stod mot hverandre og koste. Så jeg lot det være slik, med koseelefanter. Vi får kalle det et heldig uhell, for mønsteret ble helt symmetrisk, og kunne fint være slik.

Jeg valgte å strikke jakken frem og tilbake, siden jeg ikke har strikket rundt og klippet opp arbeidet før. Som så mange andre synes jeg det høres veldig skummelt ut å klippe i strikketøyet. I tillegg synes jeg det bli mye arbeid når en må finne frem symaskinen, sy, klippe og sy enda mer. Så selv om det er kjedelig å strikke så mye vrangt, tror jeg det var bedre. Å strikke stripene, en rad rett og en rad vrang, var helt greit. Litt verre er det å strikke mønster på vrangen.

Jeg har tidligere nevnt at jeg snurrer trådene manuelt mens jeg strikker. Jeg fikk noen tips til hvordan jeg kunne gjøre det enklere. Jeg har søkt litt på nettet, lest og sett videoer, men jeg landet på å gjøre det på min gamle tungvinte måte. Jeg har blant annet sett videoer om fair isle knitting. Det kan hende jeg ikke har oppfattet det riktig, men for meg virker det ikke helt som en egen teknikk, bare metoden å strikke med flere farger. Det var vist flere forskjellige måter å holde garnet på. Jeg har hovedfargen på pekefingeren og mønsterfargen på langefingeren. Det var en av måtene, så så langt gjør jeg det riktig. Jeg holder den tråden jeg skal strikke mest med øverst, så det kan variere på hver rad.  Jeg har lest om forskjellige måter å snurre garnet på, slik at en ikke trenger å slippe trådene. Den ene måten var å snurre tråden rundt den andre fargen med pinnen mens en strikker, slik. Da skal det egentlig ikke vises på fremsiden, men jeg synes det viser litt. Når jeg snurrer manuelt viser det mindre, og det var derfor jeg falt tilbake på den metoden. Det er visst vanskelig å lære seg noe nytt... Kanskje neste gang :-)

Jakken er strikket i Drops baby merino, og er myk og deilig. Garnet er litt tynnere enn det som er brukt i oppskriften. Jeg la opp til størrelse 12-18 måneder, men den ble omtrent like bred som den skulle være i størrelsen 6-9 måneder. Jeg synes likevel ikke den ser så liten ut. Jeg sammenlignet med en genser i størrelse ett år, og den ble ganske lik i bredden. Så jeg strikket lengden midt mellom 6-9 og 12-18 måneder, og nå tror jeg den er omtrent 12 måneder i størrelsen. Da passer den til lillegutt til høsten.

Jeg synes brunt og lyseblått er nydelig sammen. De brune treknappene har jeg kjøpt på etsy. De kom i pakker på 100 stk. Helt greit å ha mange av dem, for de passer til det meste.

Fakta:
Oppskrift: Kjøpt på Ravelry: http://www.ravelry.com/patterns/library/bellyphant-baby-cardigan
Størrelse: 12 måneder.
Garn: Drops baby merino.
Garnmengde: Brun 100g, lyseblå 75g.
Pinner: 3,5.

15 kommentarer:

  1. Mye koseligere med koseelefanter!! Kjempesøt!

    SvarSlett
  2. Kjempe fint med brunt og lyse blå, elefantene vet ingen hvordan skal stå så det har vel ingenting å si :)

    SvarSlett
  3. Den vart kjempesøt! Heilt enig i at det var finere med koseelefanter! :)

    SvarSlett
  4. Så fin! Denne står på strikkelisten min også, må bare få vite om venninnen min venter jente eller gutt. Venter i spenning:) I forhold til tipset om å få snurre garnet, har jeg samme erfaring som deg med det videotipset - tråden ble mer synlig. Så jeg holder meg også til snurringene:) Bedre å ta arbeidet med å snurre nøstene opp igjen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at det ikke bare er meg! :-) Alltid like spennende å få vite kjønnet til en baby. Denne jakken er er like fin i rosa som blå :-)

      Slett
    2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  5. Syns det ble søtt med elefantene sånn, jeg :) Denne blir nok god til lillebror, ja!

    SvarSlett
  6. Brunt og blått er en favoritt hos meg også. Kjempesøt genser! Kose-elefanter er perfekt for små gutter.

    SvarSlett
  7. Dette var en utrolig fin jakke, har siklet på dette mønsteret en stund jeg også:) Fant bloggen din via ravelry i dag og legger meg til som følger:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt! :-) Veldig fin blogg du har også, så må nok følge deg :-)

      Slett
  8. Riktig så fin! Og definitivt ikke noe galt i å ha elefantene som du har dem :) Kjekt med sin egen vri, ikke sant?! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er jo det. Så blir den litt unik :-)

      Slett
  9. Kjempe fin :) er oppskriften på norsk når du kjøper den ?? Er den kun engelsk?