søndag 30. mars 2014

Gjenbruk

Som den eneste ivrige strikkeren i familien, har jeg arvet masse garn, strikkepinner, oppskrifter og bøker. Jeg har arvet både ubrukt garn, restegarn og ufoer. Av mamma, tanten min, svigerfar og farmor. Jeg tar vare på alt, selv om jeg ikke helt vet hva jeg skal bruke det til. Jeg oppbevarer det i en stor og fin gammel kiste fra 1876, også den er arvet. Gjenbruk er i tiden som aldri før, og jeg synes det er viktig å tenke litt over hva man kaster. Det er mye som kan brukes om igjen eller gis bort. En manns skrot er en annens skatt. Gamle ordtak pleier å tåle tidens tann! :-)




Forrige helg hadde vi stor bursdagsfeiring i huset. Min mann har bursdag samme dag som farmor. Vi inviterte hele den nærmeste familien. Det har blitt litt av en gjeng etterhvert. Samlet teller vi 25 hoder. Jeg måtte selvfølgelig ha en liten bursdagsgave til farmor, men det er ikke lett å komme på noe til eldre mennesker som har det meste. Ofte lander jeg derfor på hjemmelagede gaver, det vet en farmor å sette pris på! :-)




Jeg rotet rundt i kisten min og fant et bomullsgarn med en fin turkis farge på. Da kom jeg på at jeg kunne strikke kjøkkenkluter. Det har jeg gitt bort mange ganger før, i bursdagsgave og innflyttningsgave. Jeg har også noen selv som jeg liker veldig godt. Kjøkkenkluter er en forbruksvare, og noe som alle har bruk for. 




Bomullsgarnet var nesten blitt en ferdig genser. En UFO arvet av min tante, som hun holdt på med en gang på 80- eller 90-tallet. Det er egentlig litt synd å rekke opp et sånt arbeid, siden jeg vet hvor mye tid som ligger bak. Men denne genseren var rimelig utdatert og ville aldri blitt ferdig. Så da er det bedre at den kan gjenfødes som noe annet. 2/3 av en arm ble forvandlet til to spreke kjøkkenkluter. 




Fakta:
Oppskrift: Gratis fra garnstudio: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=139&d_id=38&lang=no
Garn: Dale fasett.
Pinner: 4,5.
Garnmengde: Ca. 50 g pr. klut.


5 kommentarer:

  1. Og ingenting er så bra som hjemmestrikkede kluter av skikkelig godt bomullsgarn! Fin gave:)

    SvarSlett
  2. Så smart måte å bruke garn, som ellers ikke ville fått sin rett til å bli vist, til verden! ;)

    SvarSlett
  3. Helt fantastisk! Gjenbruk er ikke dumt! :)

    SvarSlett
  4. Gjenbruk er supert! Flotte kluter ble det, og fargen er jo absolutt ikke utdatert ;-)

    SvarSlett
  5. Takk for fine tilbakemeldinger! Farmor ble glad for gaven. :-)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...