søndag 16. februar 2014

Horatio and oren

I helgen har vi vært i seksårsdag til niesen min. Gjett om jeg ble glad da jeg hørte at hun hadde bruk for nye votter! Da viste jeg med en gang hva hun skulle få. Horatio and oren vottene har jeg hatt lyst til å strikke lenge. Endelig en anledning til å strikke disse herlige uglene.

Vottene er strikket i restegarn. Det rosa garnet er dale babyull og det hvite er drops karisma, altså et litt tykkere garn enn det rosa. På grunn av det ble mønsteret litt klumpete, men det jevnet seg fint ut når jeg dampet det. Jeg brukte bare ca. 30 g per farge, så dette er en grei måte å få brukt restegarn. Alle har jo bruk for votter! :-)

Det er ganske mye mønster på vottene, og enkelte plasser lange stykker av bare en farge. Jeg har tvinet trådene med ca. 5-6 masker mellomrom. Jeg klarer ikke helt å finne en tvinneteknikk jeg liker. Har sett på videoer på nettet, men får det liksom ikke helt inn i fingrene. Jeg kan legge til at jeg faktisk akkurat har begynt med tvinning, har ikke hatt behov for det tidligere. Jeg har forsøkt å tvinne mens jeg strikker, ved å hente tråden rundt den andre fargen med strikkepinnen (skjønte du det..?). Men jeg synes ikke det blir så fint, man kan liksom se fargen til den tvinnede tråden på fremsiden, mellom maskene. Så jeg bruker faktisk fingrene til å snurre trådene. Litt tregt og tungvint, men jeg synes det blir finere. Det blir mange snurrer på de to nøstene, så jeg må surre tilbake flere ganger underveis. Det er kjedelig! Hvordan tvinner du? Har du noen gode tips til meg?

Oppskriften var til barnevotter i størrelse 2-4 og 4-6 år. Siden årets vottesesong snart er over har jeg strikket vottene litt større enn den største størrelsen. Det gjorde jeg ved å strikke tre runder på votten før jeg begynte på mønsteret (ca. 1 cm) og lage bråtet og tommelen cirka en centimeter lenger.

Fakta:
Oppskrift: Kjøpt på ravelry: http://www.ravelry.com/patterns/library/horatio-and-oren.
Størrelse 6-7 år.
Garn: Rosa Dale babyull og hvit Drops karisma.
Garnmengde: Ca. 30 g pr. farge.
Pinner: 2,5 og 3,0.

7 kommentarer:

  1. Så fine vottar - for ikkje å snakke om det nydelege uglemønsteret. Vil tippe på at det fell i smak hos mottakaren :) Ynskjer deg ein fortsatt fin søndag.

    SvarSlett
  2. Kule votter, disse faller nok i smak, tenker jeg! Jeg snurrer også med fingrene, visste ikke at det kunne gjøres på flere måter ;)

    SvarSlett
  3. Wow! Kjempestilige votter! Disse likte jeg veldig godt :D

    SvarSlett
  4. oioioi! Disse var søte!
    I forhold til lange tråder på baksiden, kom jeg over dette tipset en dag: http://strikkemaske.blogspot.no/2013/12/enkel-mate-unnga-lange-trader-pa.html#.UwEua_l5PIf
    Jeg har ikke prøvd det, så jeg vet ikke om det fungerer.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips! Skal sjekke det ut :-)

      Slett
  5. Kule votter!! SÅ gøy med strikke ønsker:) Jeg vever tråden som i fair isle knitting (søk på youtube) Hvilken tråd du holder foran og bak gjør en tydelig forskjell i resultatet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har vist noe å lære meg. Takk for tips! :-)