torsdag 5. desember 2013

Knebukse og hatt til storebror

Tidligere i høst kjøpte jeg boken "Den store guttestrikkeboka". En bok med masse fine oppskrifter til gutter! Jeg falt fort for de forskjellige knebuksene, og da jeg kom over Gurolaga sin fine versjon av knebuksen i alpakka, viste jeg at den måtte jeg herme etter! Det er dette jeg liker så godt med strikkeblogging, jeg får så utrolig masse inspirasjon! :-)




Knebuksen er strikket i Sandnes mini alpakka. Garnet er tynt og lett. Supert for min varme og veldig aktive gutt, som bare kan bruke tynne ullklær innendørs. Den er strikket i størrelse 2-4 år. Jeg synes den ble litt kort i beina til min (snart) treåring. Så om du skal lage den til en tre-fireåring vil jeg anbefale å lage den litt lenger.




Dersom dere har lest bloggen min tidligere i høst, kan dere kanskje huske at jeg allerede har hatt et forsøk på å strikke denne knebuksen, som ikke helt gikk etter planen. Det resulterte i en shorts i størrelse 6mnd til lillebror. Det er jeg bare glad for i ettertid, for jeg har forelsket meg helt. Jeg er helt enig i at knebukser og shortser det er guttemødres skjørt eller kjole. Knebuksen passer godt når en skal pynte seg litt, og denne kommer til å bli brukt masse i julen!




En "Newsboy Hat" ble det til både storebror og lillebror, i anledning en liten tur til fotografen. Det ble litt travelt å få strikket alt ferdig i tide, men jeg er glad jeg rakk det! Guttene ble veldig tøffe, og bildene ble kjempefine! Ekstra kjekt å ha hjemmestrikkede klær på fotografbildet.

Denne ble strikket i dobbel tråd mini alpakka. Jeg kjøpte oppskriften til begge hattene på ravelry, og hver oppskrift kostet ca. 30 kr. Den minste hadde størrelser fra prematur til 12 mnd. Jeg følte meg egentlig litt snytt da jeg kjøpte den store oppskriften som bare hadde en størrelse 2-10 år (!!). Jeg mener det er ganske stor forskjell på en toåring og en tiåring sitt hode...? Når en skal betale såpass mye for en oppskrift, synes jeg de bør gidde å lage litt flere størrelser. Heldigvis stemte masketallet, og hatten ble passelig. Jeg skal jammen meg finne den frem når Emil er 10 år og sjekke om den fortsatt passer.. :-)




Fakta:
Oppskrift knebukse: "Den store guttestrikkeboka" av Charlott Pettersen.
Oppskrift hatt: Kjøpt på ravelry: http://www.ravelry.com/patterns/library/newsboy-hat-by-little-cupcakes---lc23
Størrelse knebukse: 2-4 år.
Størrelse hatt: 2-10 år.
Garn: Sandnes mini alpakka.
Garnmengdeknebukse: Ca 110g.
Garnmengde hatt: Ca 70g.
Pinner: 2,5 og 3,0.


3 kommentarer:

  1. Så fin knebuksen ble og godt at du fikk strikka en som passet til størstegutten:-) Takk for at du linker til meg - så koselig at du ble inspirert!! Jeg har lyst å strikke en ny i lysegrå eller marineblå til minsten min til jul. Spørs om jeg rekker det da;-)

    Så skjønn den lua var også! Passa jo perfekt til knebuksa:-) Må si meg enig i at det var litt dårlig i et kjøpemønster å bare ha en størrelse som skal gå fra 2-10 år! Du får spare på den og se om den passer, ja;-)

    SvarSlett
  2. Gratulerer så mye med lillebror! For en skjønn gutt!
    Jeg synes disse knebuksene og shortsene fra guttestrikkboka er kjempefine! Du har laget noen nydelige versjoner. Jeg skulle også gjerne strikket en slik til juleantrekket til Knerten. "Dessverre" står strikkeboka på ønskelista. Da passer det seg liksom ikke å handle inn boka selv, tenk om den kommer under treet liksom :) (Og hvis den ikke havner under treet, vet jeg om ei som skal springe ut på shopping 3.juledag..hihi..)
    God helg til deg!

    SvarSlett
  3. Gratulerer med en flott lillebror!! Knebuksa og lua var utrolig lekre, de blir nok bra fine å ha i jula:)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...