søndag 13. oktober 2013

Sitteunderlag til hele familien

Etter at jeg heklet teppe til babyen, hadde jeg en del rester igjen av drops eskimo. Det er et tykt garn, som egner seg godt til toving. Jeg har tidligere tovet hver sitt sitteunderlag til meg selv og Pål, men har dessverre mistet de en eller annen gang. De var veldig varme og gode! Jeg har derfor hatt lyst til å lage nye, og hadde kjøpt inn det lilla og grønne garnet til den hensikt for lenge siden. Men garnene har blitt liggende på bunnen av garnkisten min lenge. Med flere nøster til overs etter teppet, fant jeg ut at jeg hadde nok garn til å lage sitteunderlag til hele familien. 




Dette lilla skulle bli til meg. Du vet kanskje allerede at resultatet av toving er høyst usikkert, og størrelsen er derfor vanskelig å forutsi på forhånd. Jeg startet forsiktig med tovingen for at det ikke skulle bli for lite. Jeg tovet på 40 grader finvask med milo. Sitteunderlaget ble litt for lite tovet. Det var mulig å se at det var strikket i rillestrikk, og da synes jeg ikke det er kompakt nok for et sitteunderlag. Så jeg forsøkte igjen på 40 grader vanlig vask, uten vaskemiddel. Resultatet ble et sitteunderlag med plass til bare den ene av mine rumpeballer... Om det sier mest om min bakdel eller om sitteunderlaget vet jeg ikke. Dette får bli gave til en liten jente.




Sauen Shaun er til far i huset. Dette sitteunderlaget ble også litt knapt i størrelsen, men det er litt større enn det lilla, og Pål får akkurat plass.

Sauen har jeg nålet på etter at sitteunderlaget var tovet. Dette var en ny teknikk for meg, som jeg har lært av en venninne. Det var enkelt, gikk raskt og var kjempegøy! Absolutt noe jeg vil gjøre mer av! :-)




Bilen er heklet, og den ble til underveis. Jeg planla litt før jeg satte i gang, så jeg såg for meg hvordan jeg ville at resultatet skulle bli. Jeg begynte tilogmed å notere hva jeg gjorde og tenkte at jeg skulle skrive en oppskrift. Men mye av det jeg gjorde i begynnelsen, rundt hjulene, er i kategorien "vi jukser det til litt". En teknikk som ikke nødvendigvis alltid er helt etter boken. Det ble rett og slett for vanskelig å forklare hva jeg gjorde, så jeg droppet det.

Samme teknikk er benyttet på toget. Jeg såg sånn delvis for meg hvordan det skulle bli, og så ble det til underveis. Jeg brukte opp restene av garnet, så mengdene garn var også med på å bestemme hvordan det endelige resultatet ble.




Det ble nesten sitteunderlag til hele familien. Jeg får lage et nytt til meg selv seinere. Da skal det ihvertfall nåles mer! :-)

Hvis du også ønsker å lage sitteunderlag til voksne etter drops sin oppskrift, vil jeg anbefale å legge opp flere masker, og kanskje bruke 5 eller 6 nøster istedenfor 4. Da vil det bli litt større, og du har mer å gå på med tovingen. Som sagt så er det godt at det er skikkelig tovet. Da blir sitteunderlaget tykt og godt, og holder deg varm og tørr i både regn og snø.


Fakta:
Oppskrift på rektangulære sitteunderlag: Gratis fra Drops design: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=0&d_id=506&lang=no
Oppskrift på bil- og togsitteunderlag: Improvisert underveis.
Garn: Drops eskimo.
Garnmengde: 200g på rektangulært sitteunderlag. Ca 150g restegarn i forskjellige farger på bil og tog.
Pinner og heklenål: 9,0.


3 kommentarer:

  1. Så fine de var! Utrolig stilig med den sauen, det skulle jeg lært meg også:-)

    SvarSlett
  2. Kjempefine, alle sammen! Utrolig gøy med de figurene :)

    SvarSlett
  3. Knalltøffe sitteunderlag du har laget! Likte spesielt godt sauen. Den nålegreia må jeg også lære meg.
    Tips til sitteunderlag: Sy voksduk på baksiden, så slipper du å få med deg "hele skogen" i sekken etter å ha vært på tur ;-)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...