mandag 21. oktober 2013

Et lite uhell...

Det er det denne shortsen er, rett og slett et uhell. For det var ikke shorts jeg skulle strikke, ihvertfall ikke i størrelse 6 mnd... Jeg håper ikke shortsen blir lei seg når jeg sier dette. Det er som kjent aldri så gale at det ikke er godt for noe! :-)

Egentlig skulle jeg strikke en knebukse til Emil. I oppskriften starter man likt i livet, men har tre ulike valgmuligheter når en skal begynne på beina: shorts, knebukse eller bukse. Det er bare shortsen som finnes i de to minste størrelsene (3mnd og 6 mnd), og jeg hang meg litt opp i det. Jeg tenkte derfor at det var det som stod seinere under overskriften: slik strikker du beina til shortsen, som gjaldt de minste størrelsene. Jeg tenkte ikke på at oppskriften for livet nesten måtte gjelde de to små størrelsene også. Så jeg la opp til nest minste størrelse som jeg tenkte var 2-4 år, men det var det jo ikke, det var 6 måneder.

Det var først da jeg skulle begynne på beina at jeg oppdaget feilen jeg hadde gjort. Da var det så lite igjen av shortsen, at jeg bare fullførte den. Mye bedre enn å rekke opp! Jeg får tross alt en liten gutt til. Og shortsen ble jo så søt!

Nå har jeg (igjen) begynt på knebuksen til Emil, og ja, jeg er helt sikker på at jeg gjør rett denne gangen! :-)

Shortsen er strikket i Sandnes mini alpakka. Et tynt garn, som gjør at shortsen kan brukes til hverdags, og ikke bare på de kaldeste dagene. Det gikk med kun 65 gram garn, så den er både tynn og lett. Garnet er mykt og deilig, og godt å strikke med. Ofte synes jeg at jeg strikker mer ujevnt med alpakkagarn, men dette ble helt jevnt og fint. Bildene er tatt før shortsen er vasket og dampet, så det er ikke store ujevnheter her. :-)

Jeg tror den er litt stor i størrelsen, i tillegg til at den skal være litt vid, for jeg tenkte ikke over at den såg liten ut før jeg oppdaget at jeg hadde strikket feil.

Tenk så tøffe guttene blir i lag når de skal pynte seg med matchede shorts og knebukse om noen måneder! :-)

Fakta:
Oppskrift: Fra "Den store guttestrikkeboka" av Charlott Pettersen.
Størrelse: 6 mnd.
Garn: Sandnes mini alpakka.
Garnmengde: 65g.
Pinner 2,5 og 3,0.

7 kommentarer:

  1. Den ble no rett søt, noe bomstrikk gjør ikke noe ;)

    SvarSlett
  2. Hell i uhell vil jeg kalle det, for den ble jo kjempe søt. Det er ikke alltid man får med seg alt i alle disse oppskriftene ;)

    SvarSlett
  3. Kjempefin uansett, da! Jeg har litt dilla på shorts og knebukse til smågutter, de blir så fine i slike plagg synes jeg :) har akkurat fullført en knebukse jeg også, det er bare bloggingen som gjenstår! Fine lykter du viser frem under her!

    SvarSlett
  4. Aldri så gale at det ikkje er godt for nokke nei! ;) Den vart skikkelig søt!

    SvarSlett
  5. Så skjønn! Heldigvis har du noen andre som kan bruke den.

    Har også strikket en i akkurat samme farge og samme garn:-) Den blir mye brukt - skikkelig god!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet, det var din knebukse som gav inspirasjon til min! :-) Den var kjempefin!