onsdag 9. oktober 2013

Eskimo babyteppe

Enda et raskt prosjekt til babyen. Et varmt og godt vognteppe heklet i drops eskimo. Ikke det at jeg hadde for lite tepper... men jeg hadde jo ikke et som var så tykt som dette. Så jeg fant ut at jeg trengte et til. :-) Babyen skal jo tilbringe sine første måneder med vinter og kaldt vær, så da blir det godt å ha et tykt og varmt teppe i vognen.




Dette teppet har jeg sett på i mange år, og jeg har hatt veldig lyst til å lage det. Noen oppskrifter kan man bare ikke glemme før en har laget de! Jeg synes det er så fint med alle de forskjellige fargene som passer så godt sammen. Jeg ville lage det da jeg ventet Emil, men fikk ikke tid. Så da passet det godt nå i sluttfasen av graviditeten, mens jeg venter på babyen.




Teppet gikk utrolig raskt å hekle. Jeg begynte en onsdag morgen når garnet kom i posten, og var ferdig dagen etter. Men med så mange striper, så langt fra hverandre at tråden ikke kunne dras med underveis, ble det mange tråder å feste! Trådfesting er ikke akkurat min favorittsyssel, så det går ikke like fort. Jeg holdt på med trådfesting i noen dager. :-)




I oppskriften er det bare heklet en kant med staver rundt teppet. Jeg laget en bølgekant for å gjøre litt med utav det. Mitt teppe ble en del mindre enn oppskriften. Jeg vet ikke helt hvorfor. Jeg tror egentlig ikke jeg hekler spesielt stramt, men jeg synes det var helt greit. Jeg bare heklet til en lengde som passet i forhold til bredden, og synes størrelsen passet perfekt i vognen. Jeg hadde derfor en del garn til overs. Det har gått til sitteunderlag som allerede er ferdig. Det går unna her for tiden! Så følg med i neste blogginnlegg! :-)




På utfordringsbloggen pinnekroken, er månedens utfordring "noe som varmer". Jeg har allerede deltatt med babybootsene fra forrige innlegg, men velger å delta med dette teppet også. Det kommer absolutt innenfor kategorien det også. Spennende med konkurranser! :-)


Fakta:
Mål: 79 x 53 cm.
Garn: Drops eskimo.
Garnmengde: Mørk brun 50g, beige 100g, naturhvit 50g, mintmix 50g, lys mint 50g, lys blå 50g, jeansblå 50g.
Heklenål: 9,0


8 kommentarer:

  1. Nydelig teppe:) bra det ikke er bare meg som ikke liker å feste tråder;)

    SvarSlett
  2. Fint! Snart kjem han så då er det greit med alt som er ferdig

    SvarSlett
  3. Jøss, skal si du er blitt effektiv på dine siste "vente-dager"! :)
    Kjempefint teppe du har laget foressten, gleder meg allerede til å få se neste innlegg fra deg!

    SvarSlett
  4. Åh dette såg deilig ut, om man bare kunne hekle :/ Heldig liten lillebror :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kjempelett å hekle, mye enklere enn å strikke faktisk. Så det klarer du fint! :-) Må bare prøve!

      Slett
  5. Så fint teppe! Man får aldri nok av ull og det er alltids noen etterpå som kan få bruk for det:)

    SvarSlett
  6. Tusen takk for inspirasjon �� nydelig teppe i lekre farger ��

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...