søndag 22. september 2013

Barselgave til en høstbaby

Endelig ferdig med denne barselgaven til en liten jente, som snart skal komme til verden. 

Da jeg ble gravid begynte jeg å strikke to babytepper, et rosa og et blått. Jeg hadde en følelse av at jeg skulle få en gutt, og startet derfor med det blå teppet. Det ble ferdig i god til før ultralyden, men jeg klarte ikke å bli ferdig med det rosa. På ultralyd ble magefølelsen min bekreftet, og det rosa teppet ble lagt til siden for en stund. Jeg hadde tenkt på forhånd at jeg skulle gi vekk det teppet jeg ikke fikk bruk for selv. Da passet det utmerket at min venninne, som har termin bare ti dager før meg, skal få en jente. :-)




Et stort og luftig teppe er et "must" for alle babyer. Dette er supert til å pakke rundt babyen, både innendørs eller når en skal inn og ut av bilen. Jeg hadde et slikt teppe i hvitt til Emil, og det var i bruk hver dag de første månedene. Rundt teppet har jeg heklet en kant med picotmasker.

Det var vanskelig å få frem denne fargen riktig på bildene. Bildet under viser nok best hvordan fargen virkelig er, sterk og mørk rosa. Kjempefin! Det blir mye babyrosa og lyseblått til de minste, så jeg synes det er kjekt med litt andre farger avogtil.




Litt tilbehør må det selvsagt også være. Venninnen min strikker ikke selv, så jeg vet at hun har bruk for litt hjemmestrikket til babyen. Denne gangen falt valget på et kjempesøtt sett designet av Lene Holme Samsøe. Her er en klassisk djevellue, men med søte blonder som pynter den litt ekstra. 




Et smetteskjerf blir nok fint å ha til vinteren. På dette bildet er kanten rundt halsen brettet, så den er egentlig dobbelt så bred. Dette er sikkert passelig lenge, jeg tipper ihvertfall frem til barnet er 1,5 år.




Superenkle votter som ble strikket frem og tilbake på to pinner, og sydd sammen i sidene. Igjen synes jeg den søte blondekanten tar det et skritt videre, fra helt enkelt, til kjempesøtt.




Gleder meg til å gi dette fra meg, og håper det faller i smak hos mottaker! :-)


Fakta:
Oppskrift teppe: fra boken "Myk start" av May B. Langhelle.
Oppskrift lue, hals og votter: fra boken "Sødt og blødt" av Lene Holme Samsøe.
Størrelse: 0-6 måneder.
Garn: Dale babyull.
Garnmengde: teppe: 200g, lue: ca 30g, hals: ca. 45 g, votter ca. 35g. 
Pinner: 2,5 og 3,0 på tilbehøret og 6,5 på teppet. Heklenål nr. 5 til kant rundt teppet.


6 kommentarer:

  1. Fin gave, i veldig fin farge:) Enig i at det er fint med noe annet enn bare de "originale" babyfargene.

    SvarSlett
  2. Virkelig flott, alt sammen :) heldige mottaker!

    SvarSlett
  3. Veldig flott gave som garantert blir satt pris på ;)

    SvarSlett
  4. For et lekkert sett! En flott gave:)

    SvarSlett
  5. Fint sett du har strikket og for en fin farge du har valgt :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...