lørdag 2. februar 2013

Tuut tuut togsett

Jeg har laget et nytt barnehagesett til Emil, med lue, hals og votter. Han hadde bare ett par ullvotter, og ingen hals. Vi har flere ganger i vinter glemt vottene i barnehagen, slik at vi ikke hadde noen hjemme. Det går jo ikke an, så det måtte mor gjøre noe med. 

Inspirasjonen til dette settet kom fra ravelry. Jeg har brukt et tykkere garn, så jeg måtte tegne om mønsteret litt.Vottene ble derfor ganske annerledes enn i oppskriften, og ikke like fine. Men det ble et fint sett likevel.

Jeg liker godt hele sett som passer sammen. Derfor ville jeg lage lue og hals som passet til vottene. Jeg ble ikke helt fornøyd med vottene, så de blir kanskje strikket på nytt til neste vinter, i et tynnere garn.

Settet er strikket i mitt favorittgarn: drops merino extra fine. Det er mykt og godt, og litt tykkere enn vanlig ullgarn. Jeg synes derfor det passer godt til votter og lue. Det blir ikke like mye luft mellom maskene, så det luner bedre enn de tynnere garnene. 

Gjett om jeg ble stolt da jeg hentet Emil i barnehagen, og fikk fortalt at han har vist frem luen til barnehagetantene. "Hua toget!" sa han stolt, "mamma laget". Han er veldig opptatt av tog, så dette settet falt virkelig i smak! :-)

Siden jeg måtte forminske og tegne om mønsteret, strikket jeg vottene først. Jeg strikket luen og halsen uten mønster så jeg slapp telling og regning. Mønsteret sydde jeg på med maskesting etterpå. Det er igrunn en del arbeid å sy mønster i maskesting, men alt for å slippe å tenke for masse på forhånd. Lenge leve latskapen som egentlig fører til merarbeid! Som min mormor alltid sa " lat skredder syr med lang tråd".

Hver gang Emil skal ut blir han hoppende glad for å ta på seg togsettet sitt. Han vil til og med bruke vottene. Det er ikke vanlig for en 2-åring! Så med tanke på mottakertilfredshet, tror jeg dette er det mest vellykkede jeg noen gang har laget! :-) Kanskje det må bli en genser eller vest med tog på også..?

Fakta:
Oppskrift votter: Gratis fra ravelry: http://www.ravelry.com/patterns/library/tuut-tuut-said-the-train
Oppskrift lue og hals: gratis fra garnstudio: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=s23&d_id=27&lang=no
Størrelse: 2 år
Garn: Drops merino extra fine
Garnmengde: Mørk blå 150g, lys blå 50g
Pinner: 3,0

7 kommentarer:

  1. Så tøft gutte-sett! Er det at man kan lage det personlig som er kjekt med strikking :)

    SvarSlett
  2. Å fantastisk! Emil min elska tog og, han snakka ikkje om anna. Han hadde og likt dette. Dersom din Emil e interessert i å sjå video av tog, har eg nokre linkar som er svært populære hjå oss....

    SvarSlett
  3. Kan godt fårstå at han likte dette settet, det var jo knalltøft!! :)

    SvarSlett
  4. Dette er jo bare noe av det flotteste jeg har sett til gutt :) Flink du er!!

    SvarSlett
  5. Tusen takk for koselige kommentarer! :-)