mandag 21. januar 2013

Mitt første syprosjekt!

Jeg har alltid sagt at er det noe jeg ikke gidder å bruke tid på, så er det å sy! Jeg har ikke likt det i det hele tatt. Nå må jeg imidlertid bite i meg de ordene. Jeg har begynt å sy!

Jeg har så og si ingen syerfaring fra tidligere. Jeg tok, som de fleste andre, et symaskinsertifikat på barneskolen. (Men husker ingenting av det) Og så sydde vi et forkle. Det var helt enkelt, og faktisk ganske fint. Jeg fant det hjemme hos mamma og pappa, når jeg hjalp dem å sortere kassevis med gammelt skrot fra loftet. Det har Emil nå arvet.

På ungdomsskolen sydde jeg en quiltepute, og en silkenattkjole.  Jeg pratet så masse i timene på skolen, at jeg ikke rakk å bli ferdig med nattkjolen. Jeg fikk lov til å fullføre den hjemme, siden det var så stort prosjekt..... (Gode overtalelsesevner og smiskende smil var jeg god på som fjortis). :-) Det endte med at mamma gjorde mesteparten av jobben, og jeg fikk en lite fortjent sekser på prosjektet. Mamma er kjempeflink å sy, men jeg var dessverre ikke interessert i å lære det da.

Etter at jeg oppdaget strikkebloggens verden, har jeg også snublet over noen fine syblogger. Det har fått det til å krible godt i magen. Herlighet så masse fint de lager! Drømmen om å lære å sy dukket raskt opp.

Før jul var strikkeklubben samlet til sykurs. Vi skulle lage en enkel barnebukse. Her ser dere meg i dyp konsentrasjon ved symaskinen.




Jeg rakk ikke å gjøre den ferdig på sykurset. Men fikk god forklaring, så jeg klarte å fullføre den hjemme. Og den ble faktisk vellykket! *Ganske stolt!*




Buksen er sydd i svart velour, med elastisk ribb i livet og rundt anklene. Jeg oppdaget raskt at velour og ribb nok ikke er det enkleste stoffene å starte sykariæren med. Men med god konsentrasjon, og en stor dose perfeksjonisme, gikk det fint. Jeg kjøpte et strykemerke for å pynte opp buksen litt. 




Et lite actionbilde må også til. Emil likte buksen godt, og sa at mamma var flink! :-)




Fakta:
Stoff: Velour og elastisk ribb fra Stoff og stil.
Strykemerke fra Stoff og stil.


4 kommentarer:

  1. Dette gjekk kjempefint! Flink du er! Eg la merke til sokkane til Emil. Min Emil har likeeins. Veldig stolt.

    Skal sjå vi skal ha fleire sykveldar :-)

    SvarSlett
  2. Jeg syns du har vært kjempeflink med den buksen! Den ser jo helt "kjøpe-ekte" ut ;)

    SvarSlett
  3. Dette ble en fin bukse. Du kan!
    Klem

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...