fredag 18. januar 2013

Baby converse

Jeg har prøvd meg på baby converse igjen. I romjulen koste jeg meg med å hekle to par baby converse tøfler. Disse er gaver til to kollegaer og venninner som har fått baby. Et par røde og et par rosa, til to søte små jenter. 





Jeg har tidligere forsøkt å tilpasse størrelsen på et par med baby converse tøfler. Jeg endret på oppskriften og heklet de større. Resultatet ble jeg ikke fornøyd med, passformen var helt feil. Jeg har heklet tre par etter oppskrift siden dette, og disse to er de jeg er mest fornøyd med. Et par heklet jeg i Dale lille lerke. Det garnet var for mykt, og tøflene holdt ikke fasongen godt nok.





Disse har jeg heklet i Drops merino ekstra fine. Samme garnet som det første paret jeg laget. Dette garnet er litt stivere, så tøflene holder formen ganske bra. På bildet i oppskriften ser det ut som det er brukt et stivere bomullsgarn. De ser kjempefine ut, men jeg har ikke lyst til å hekle tøfler i bomull. Merino er et mykt og godt garn. Og viktigst av alt, det er ull! Varme og myke tøfler til små deilige føtter.




Noen ganger må man prøve seg litt frem med tanke på garnvalg og størrelser, og kanskje feile litt underveis. Hvis tålmodigheten strekker til (noe den dessverre ikke alltid gjør det her i huset), blir resultatet som oftest bra tilslutt.
Er det noen som har erfaring med andre garntyper til disse tøflene?


Fakta:
Størrelse: Ca 0-6 mnd.
Oppskrift: Gratis fra ravelry: http://www.ravelry.com/patterns/library/baby-converse-shoes
Garn: Drops merino ekstra fine.
Garnmengde: Ca 25g av hver farge, og en liten rest av svart.
Heklenål: 3,5 og 4,0.


4 kommentarer:

  1. Kjempesøte. Du er jammen flink med heklenåla du. Ønsker deg en fin helg

    SvarSlett
  2. Disse tøflene er så stilige! Fine farger du har brukt. Enig i at babytøfler bør lages i ull, så de små tærne holder seg varme:)

    SvarSlett
  3. Kjempekule! Hvis ikke de babyene som får sånne i gave, ikke blir noen fashionistaer, så vet ikke jeg! ;)

    SvarSlett
  4. Likte converse tøfflene utrolig godt,så jeg lurte på om du selger et par :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...