fredag 28. desember 2012

Rød uglegenser

Da er julen over, og jeg kan vise bilder av de julegavene jeg har strikket i år. Første julegave ut er en rød uglegenser. Denne lå under juletreet til min 5 1/2 år gamle niese. Det var nok ikke denne gaven hun synes var mest spennende selv, men foreldrene satte ihvertfall stor pris på den. 




Jeg var veldig usikker på hvilket garn jeg skulle velge til dette prosjektet. Det er vanskelig når oppskriftene er på engelsk, og garntypen er helt ukjent. Heldigvis fant jeg en norsk strikkeblogger som hadde strikket den både i voksen og barnestørrelse. Så jeg fulgte hennes allerede utprøvde og vellykkede alternativ. Strikkeblogging er genialt! Godt tips kom denne gangen fra den fine bloggen G-Anettes kreativiteter.

Jeg strikket altså genseren i merino ull, et herlig garn! Kjempemykt og veldig fint. Uten tvil et av mine favorittgarn! Jeg har strikket med dobbel tråd og med tykke pinner, så den gikk veldig raskt å strikke. Jeg liker igrunn best strikkeprosjekter som går litt raskt.




Det ble gjort en liten endring i forhold til oppskriften. Jeg hadde fått mål av mottakeren på forhånd. Hun er riktignok stor for alderen, men oppskriften var vel kort i størrelsen. Så jeg strikket den ca 5 centimeter lenger enn den skulle være. Det kan også nevnes at genseren ble en del større etter første vask, selv om jeg tørket den liggende. Resultatet ble ihvertfall vellykket, og forhåpentligvis er den passelig i to sesonger.




Fakta:
Oppskrift: Kjøpt fra ravelry: http://www.ravelry.com/patterns/library/owlet-2
Størrelse: 7-8 år, men strikket ca 5 cm lengre.
Garn: Drops merino extra fine.
Garnmengde: ca 9 nøster.
Pinner: 6,5 og 7,0.


3 kommentarer:

  1. Hei og takk for hyggelig melding :) Og så flott uglegenseren ble! Nydelig i rødt. Ble nok en lykkelig mottaker av denne :)

    Fortsatt fin romjul til deg
    Klem

    SvarSlett
  2. Hei, har du oppskrifta på norsk? Innmari dårlig i engelsk, så orker ikke tanken på d. Ingunn :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei den finnes ikke på norsk desverre. Men genseren var veldig enkel å strikke. Den strikkes rett opp, enkel økning på armene og uglene var lette. Ingenting som trenger spesiell forklaring. Og hvis du googler det finner du liste med oversettelse av alle engelske "strikkeord" og forkortelser. Det er bare til å prøve. Kan love at det er mye enklere enn du tror! :-)

      Slett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...