lørdag 27. oktober 2012

Snill vintergenser i herlig høstfarge!

For første gang i mitt liv har jeg strikket et klesplagg til meg selv. Jeg har vært redd for å gjøre det tidligere. Redd for at størrelsen skulle bli feil, eller at jeg rett og slett ikke skulle like passformen. Har ikke turt å bruke tid og penger på noe som kunne bli helt bortkastet. Men nå har jeg altså tatt sjangsen. Resultatet ble en snill vintergenser fra Pickles, som jeg falt pladask for!




Fargen er veldig knæsj, og ikke noe du finner maken til i min garderobe. Den første tanken som dukket opp var å strikke den i en mørkere og roligere farge. Den tanken slo jeg raskt fra meg, denne fargen var jo så stilig! :-) 

Tunikaen er strikket med tre tråder, to tråder tweed og en tråd angora. Den er myk, tykk og god. Herlig med den baggy fasongen! Jeg liker også veldig god at den er strikket lengre bak. 






Med trippel tråd og tykke pinner gikk strikkingen raskt. Hadde alt gått på skinner ville det nok bare tatt meg en ukes tid å strikke den. Men det gjorde det selvsagt ikke... Det var ikke oppgitt andre mål enn overvidde og hel lengde. Utifra disse målene skulle jeg strikke størrelse small. Jeg satte i gang og strikket helt opp til der armene skal begynne, så prøvde jeg den på. Min kroppsfasong ligger en plass mellom pære og timeglass: det vil si at selv om jeg er størrelse small oventil, er jeg ikke det midt på! Det tenkte jeg selvfølgelig ikke på på forhånd. Tunikaen var helt stram over baken, og det var IKKE fint! Så da måtte jeg rekke opp igjen alt sammen. 

Å rekke opp trippel tråd er ikke akkurat enkelt. Jeg forsøkte først å skille de tre nøstene, men forstod fort at det ikke gikk. Alt ble bare en eneste stor floke. Jeg rakk opp alle trådene samlet, men viste ikke helt hva jeg skulle surre de rundt. Men tre nøster ble det litt vanskelig å surre det sammen til ett nøste. Løsningen ble å knyte en pinne på toppen til en tørkerullholder, og surre tråden rundt den. De lo litt da jeg kom på strikkeklubb med noe som lignet en gyros. Men det funket bra! 

Jeg endte opp med å strikke den i størrelse medium, og med en størrelse tykkere pinner siden jeg strikker litt stramt. Da ble resultatet så løst og baggy som det skulle være. Jeg har også strikket den litt lenger enn den skulle være, siden jeg har lyst til å bruke den som kjole med strømpebukse under, og ikke utenpå bukser. 





Noen små hindringer dukket opp på slutten også. Da jeg hadde noen centimeter igjen av siste armen gikk jeg tom for tråd. Jeg hadde igrunn forventet det siden jeg hadde strikket den større. Først rekte jeg opp igjen litt på den første ermet, og strikket ny vrangbord. Det ble ikke nok tråd av det, så eg måtte rekke opp nedenifra og kutte litt på lengden. Det skal ikke være lett!

Det endelige resultatet ble jeg veldig fornøyd med! Og jeg har absolutt ikke tatt skrekken. Flere klesplagg til meg selv skal det bli! ;-)

Fakta:
Størrelse: Medium.
Garn: Pickles Merino Tweed g og Pickles Angora 175 g.
Pinner: 6,0 og 8,0.





8 kommentarer:

  1. Lekker! Både du og gensaren ;) så tøff du er som hiv deg utpå. Likte knallfargen :)

    SvarSlett
  2. Nydelig ble den! Og kledde deg utmerket :) Ja flere plagg til deg selv må nok komme :)

    SvarSlett
  3. Wow, den var bare helt fantastisk fin! Du kledde den kjempegodt, og fargen var knæsj! Jeg fikk lyst å strikke en sånn til meg selv også nå :)
    Ønsker deg en fin helg videre,
    - Martine

    SvarSlett
  4. Den blei jo bare kjempefin, og fine bilder av deg med genseren :) du e dyktig!!

    SvarSlett
  5. Da var det jammen på tide at du laget noe til deg selv også ;)
    Den var kjempefin og ser supergod ut!!
    Du er så dyktig! Fortsett med strikkingen! :)

    SvarSlett
  6. Flink Mette! Du kom i mål til slutt ;-)

    SvarSlett
  7. Kjempefin genser! Denne har jeg også lyst å strikke og nå fikk jeg bare enda mer lyst på den:)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...