lørdag 6. oktober 2012

Barselgave til min nye nevø

Jeg har blitt tante igjen! :-) Denne gangen til en liten gutt. Jeg ble tante tidlig, allerede da jeg var 14 år. Nå er jeg tante til åtte stykker, seks jenter og to gutter. Det er stas!

Denne lille prinsen hadde bruk for en bukse. Da falt valget på denne sparkebuksen. Jeg synes den er nydelig, og har hatt lyst til å strikke den lenge. Endelig kom anledningen.




Flettene er helt nydelige! Jeg er veldig glad i fletter, så jeg faller lett for ting med fletter på.




Settet er strikket i viking babyull. Det er første gangen jeg strikker med det garnet. Det var utrolig mykt og godt. Oppskriften var jeg derimot ikke like fornøyd med. Er det noe som irriterer meg, så er det når størrelsen ikke blir riktig. Jeg skulle strikke i 3-6 mnd. Jeg ble ferdig med den første foten på en strikkeklubb, men syntes foten så liten ut. En av de andre i klubben hadde med babyen sin på 2mnd, og da jeg prøvde foten på babyen, var den akkurat passelig. Har derfor strikket sparkebuksen noen centimeter lenger, både på bena og overkroppen. 

Bildet i heftet er heller ikke likt med mitt resultat, og det er faktisk ikke fordi jeg har gjort feil. :-) På bildene er det større mellomrom mellom hver gang det flettes. Da ser jo fletten ganske annerledes ut. Selene er også annerledes i oppskriften og på bildet. Jeg ble fornøyd med resultatet altså, men det er likevel irriterende at ikke oppskrift og bilde er likt!  




Det ble litt garn til overs, så da strikket jeg også luen som hører til. Dette gikk heller ikke helt problemfritt. Jeg la opp til luen i størrelse 3-6 måneder, men den ble så liten at det så ut som en prematurlue. Jeg måtte rekke opp igjen, og legge opp til størrelse 9-12 måneder.

Det er noen år siden jeg fikk kopien av denne oppskriften, så jeg lurer på om garnet kan være annerledes i dag. Eneste forklaringen må være at garnet er tynnere nå, enn da denne oppskriften ble laget. Eventuelt har de kanskje flere typer babyull fra viking, selv om det bare var en type i butikken jeg var i.

Uansett, det ble fint til slutt, selv om det ble litt frustrasjon underveis. Og jeg håper foreldrene og prinsen liker resultatet.




Fakta:
Oppskrift: Kopi fra et Viking garn hefte, men vet ikke hvilket hefte.
Garn: Viking baby ull.
Garnmengde: 150 g.
Pinner: 2,5.


4 kommentarer:

  1. Kjempefint sett! Tror det er en liten prins som blir veldig glad for det :)

    SvarSlett
  2. Så superfin bukse! Helt nydelig :)

    SvarSlett
  3. Ble kjempefin - irriterende med små oppskifter (om det var det) hadde selv problem med en jakke som min sønn kun kunne passe i 2-3 dager som nyfødt....
    Men selebukser e rbare supert - det skal jeg hilse å si, så det blir tantebarnet kjempeglad for :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...