fredag 8. juni 2012

Hentesett til en liten prins

I det siste har det blitt lite strikking. Det har vært noen uker med fint vær. Her på Vestlandet må man slippe alt man har i hendene når været er fint, en vet aldri hvor lenge det varer. Så vi har brukt all ledig tid på å male hus. Vi bytter farge på huset, så alt må males to strøk. Huset var rødt, og vi maler det brunt. Listene maler vi hvite. Vi skal også bygge litt på terassen vår, og vaske og beise den. Vi ble veldig fornøyd med fargen på huset. Jeg skal vise resultatet når vi er ferdige :-)

Siden jeg ikke har så mye nytt å vise, tenkte jeg å vise noe gammelt. Dette er hentesettet min lille prins hadde på seg, da vi tok ham med hjem fra sykehuset.




Jeg brukte lang tid på å velge hentesett til Emil. Det er så mange fine hentesett til baby! Dette settet var en favoritt hele veien. Men jeg hadde faktisk bestemt meg for et annet, hadde tilogmed handlet inn garn og begynt å strikke. Men jeg ombestemte meg før jeg var kommet så langt. Det måtte bli dette!

På jakken er det et mønster med hjerter og kroner, så dette er virkelig settet for en prins!





Ingenting er som å strikke babyklær. Jeg koste meg med å strikke dette da jeg var gravid. Hentesettet er strikket i størrelse 0-3 mnd, så det var litt stort da han var nyfødt. Det ble brukt masse, spesielt jakken og tilbehøret, da det passet til alt.

Jeg laget en del tilbehør til. To djevelluer, votter, sokker og tøfler.


Djevelluene strikket jeg i størrelse nyfødt og tre måneder. Oppskriften er jeg ikke helt sikker på hvor kommer fra. Den har sirkulert i en av strikkeklubbene jeg er med i. Jeg tror faktisk halve strikkeklubben hadde denne som første prosjekt, da de lærte seg å strikke. Med andre ord, enkel, og fin som nybegynnerprosjekt.









Disse tøflene liker jeg godt, de er så søte! De lange ribben gjør at de sitter godt på foten.



Sokker er alltid godt å ha. Jeg har strikket mange par av denne varianten, i forskjellige farger. Synes fasongen er kjempe søt. Jeg er som tidligere sagt, veldig glad i striper, så disse er midt i blinken.












Min januarbaby måtte selvsagt også ha votter. Disse er myke, gode og sitter godt på hånden.
















Fakta:                        
Oppskrift: Hentesett Lanett baby 0612 0-4år, tøfler og votter fra boken "Myk start" av May B. Langhelle, sokker Lanett baby 0812 0-4år.
Garn: Alt er strikket i babyull.
Garnmengde: Hentesett 150g hvitt og 100g blått, lue 25-30g, tøfler ca 15g hvitt og 10g blått, sokker ca 15g blått og 5 g hvitt, votter 15g.
Pinner: Alt er strikket på pinner 2,5.

2 kommentarer:

  1. Kjempesøtt hentesett! :) Slik lue har også eg strikka, og oppskrifta eg har brukt kjem frå boka "Strikk til nøstebarn" :)

    SvarSlett
  2. For et nydelig hentesett :)Og de tøflene var utrolig søte, ja resten du har laget var også søte :D

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...