søndag 6. mai 2012

Teppe i bestemorruter

Dette teppet så jeg som et kit, i en butikk i Kinsarvik. Jeg falt pladask! Det var så fint, og i mine favorittfarger tilogmed! Men det kostet litt, så jeg gikk forbi... Da vi reiste tilbake til kinsarvik 1/2 år senere, var det der fortsatt (ja det var nok med vilje at jeg gikk tilbake for å se etter det.) Jeg hadde ikke fått det ut av hodet mitt. Jeg tok det som et tegn: Jeg måtte lage dette teppet!




Det viste seg å være et evighetsprosjekt. Jeg jobbet med det i flere små perioder. Heklet noen ruter, så ble jeg lei. Så lå det der, lenge og vel, til jeg fant det frem og heklet noen ruter til.




Rutene er heklet i fire forskjellige farger: Hvit, lys grå, mellomgrå og mørk grå. Jeg har heklet en kant med fastmasker i mørk grå rundt alle rutene.

Teppet består av 117 ruter. To tråder å feste med hovedfargen, og to med mørk grå, per rute (bortsett fra de mørkegrå) Det blir 412 tråder å feste det! 412!! (Og det er ikke regnet med de trådene som måtte festes når rutene ble montert sammen) Dette var en tanke som svirret i hodet mitt hver gang jeg arbeidet med teppet. Ikke rart det gikk tregt..





Men så hadde jeg en UFO periode i fjor sommer. Morsrollen må tydeligvis ha gjort meg mer tålmodig. Eventuelt  var det ammetåken som spilte inn, slik at  forutsigbarhet og gjentagelse var det best egnede for mitt hode. Ikke vet jeg, men rutene gikk ihvertfall unna. Delmål er tingen for store prosjekter!

Jeg heklet en og en rad, monterte, og festet alle trådene, før jeg begynte på neste rad. Viktig med små delmål hele veien. En rad, og en rad til. Da blir evighetsprosjekter plutselig ikke like evige lenger!

Veldig fornøyd med resultatet når det endelig ble ferdig. Passer kjempefint til sofaen! :-)


Oppskrift: Spar kjøp Strikkedesign interiør nr. 198
Garn: Spar kjøp ullteppegarn
Garnmengde: Mørk grå 8 nøster , mellomgrå 3 nøster, lys grå 3 nøster , hvit 4 nøster
Heklenål: 5mm


14 kommentarer:

  1. For et fantastisk flott teppe :)
    Helt etter min smak!


    Lisbeth

    SvarSlett
  2. Kjempefint og fine fine farger!

    SvarSlett
  3. Smart ide, det med delmålene:-) Vikelig stilfuldt tæppe!

    SvarSlett
  4. Helt nydelig teppe! Herlig med farger som passer til det meste:)
    Tenkte jeg kunnne gi deg et lite tips angående trådfesting: Hekle trådenden inn i arbeidet med en gang, så slipper du å feste med nål. For eksempel starten på en heklerute; dann maskene til en ring og legg tråden inntil ringen før du begynner å hekle rundt. Maskene du da hekler rundt ringen, gjør at tråden blir festet. Hvis du skjønner hva jeg mener... Det var bare et tips! Jeg har selv akkurat ferdigstilt et hekleteppe, og jeg hadde kun 1 tråd igjen å feste:):)

    SvarSlett
  5. Det var jo kjempefint! Fikk lyst til å lage et selv.... =)

    SvarSlett
  6. Falt helt pladask for dette teppet og har heklet lapper i lignende farger, etter inspirasjon fra bildene dine! :) Jeg lurte på hvordan du har fått dem så fint montert? Har du heklet eller sydd dem sammen? :) Dette er mitt første hekleprosjekt, så er helt "fersk", hehe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig at du likte det! :-) Jeg har sydd dem sammen. Jeg har sydd i bakre maske på den ytterste raden, slik at den fremste masken ligger som en fin kant rundt. Litt arbeid, men er verdt det! :-)

      Slett
  7. Heisann. Kan jeg spørre, hvor mange ruter har du bortover, og hvor mange oppover ? :)

    SvarSlett
  8. Jeg har ni ruter i bredden og 13 ruter i lengden.

    SvarSlett
  9. Hei!
    Jeg lurer på hvor stort dette pleddet er?
    Tenkte at jeg skulle hekle ett pledd til min niese på 2 måneder, men er usikker på hvor mange ruter jeg må hekle.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Jeg har det ikke her nå slik at jeg kan måle. Men utifra oppskriften skal det ihvertfall være 180x125cm.

      Slett
  10. Hei! Flott teppe - på bildet ser det ut som du har strikket i noen blåfarger - hvilke farger er det? Mvh Bjørg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Jeg har ikke brukt blå. Har brukt hvit og tre gråfarger: lys grå, mellomgrå og mørk grå. :-)

      Slett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...