tirsdag 15. mai 2012

Masker med mening

Nå har jeg holdt på med mariussettet siden februar. Jeg ble så lei av å strikke på det, at det nesten ikke ble noe strikking i det hele tatt. Til slutt fant jeg ut at det var best å bare legge det til sides. Jeg trengte et pauseprosjekt! Jeg hadde lyst til å strikke noe lite og enkelt. Etter en liten gjennomgang i garnlageret mitt, falt valget på noen nøster med gult babyull. Perfekt for å strikke noe til amandaprosjektet.



Jeg har sett lenge på en herlig lueoppskrift. Den ville jeg lage. Oppskriften er i nyfødtstørrelse, så jeg laget den litt mindre. Nydelig flettemønster!




Tilhørende sokker må det selvsagt være. Man glemmer jo lett hvor små nyfødte er. Det er ihvertfall vanskelig å tenke seg hvor liten en prematur baby kan være. Så det sies at man skal strikke i en størrelse som passer til baby born dukker. Jeg fant masketallet til dukkesokker i en bok jeg har, og tilpasset det til mønsteret Sokkene er virkelig pitte pitte pitte små.




Så kom turen til teppet. Jeg er veldig glad i "Verdens enkleste teppe" eller "Nøstebarnteppet" jeg strikket til Emil. Mykt, luftig, lett og likevel varmt. Jeg har heklet en kant med picotmasker rundt teppet, for å gjøre det hele litt mer sukkersøtt. Det må det jo være til en liten skatt!




Mens jeg har strikket settet, har jeg tenkt masse på mottakeren. En gang i fremtiden kommer et lite mirakel til å få på seg luen og sokkene, og bli tullet inn i teppet. Det er en fin tanke!


Garn: Babyull
Lue:
Oppskrift: Gratis fra Tove Fevangs blogg http://www.tovefevang.no/?p=1323
Garnmengde: 18g
Pinner: 2,5
Sokker:
Oppskrift: Fra boken "Dukkestrikk" av Målfrid Gausel , men med mønsteret fra luen.
Garnmengde: 13g
Pinner: 2,5
Teppe:
Oppskrift: "Verdens enkleste teppe" fra boken "Myk start" av May B. Langhelle
Garnmengde: 119g
Pinner: 6,0


2 kommentarer:

  1. Heldig den babyen som får så fin gave. Flink som alltid ;-)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...