søndag 20. mai 2012

Det er ikke alltid tålmodigheten strekker til

Da jeg var ferdig med alle julegavene jeg strikket før jul, gledet jeg meg til å begynne på noe helt annet. Jeg kom over en oppskrift på heklede conversesko til baby på Ravelry. Kjempetøffe! Oppskriften var kun til nyfødt størrelse. Siden min gutt da var et år ville jeg lage de litt større. Dette innebar at sålen måtte bli lengre, og skoen måtte bli lengre og smalere rundt foten. Det kunne vel ikke være så vanskelig?!

Jeg fant frem garn i fine farger og satte ivrig i gang. Jeg heklet for harde livet. Gledet meg sånn til å ta de på Emil. Men det var nok ikke så enkelt som jeg trodde...




Jeg startet først med å følge oppskriften. Jeg heklet ferdig en sko etter oppskriften, og prøvde den på. Sålen var alt for høy på sidene, skoen alt for bred rundt foten, og alt for kort i høyden. Lengden på sålen var passe. Jeg noterte bak øret, og startet på sko nummer to. Etter fem-seks-syv (kom ut av tellingen) forsøk med hekling og opprekking, trodde jeg at jeg hadde kommet i mål. Jeg prøvde skoen på. Den satt greit på, og såg passelig ut. Så jeg heklet en til. Da begge var ferdige, og jeg hadde strøket på antiskli under sålen, var jeg meget fornøyd. Jeg tok skoene på Emil, og gledet meg til å se de i bruk.

Så kom skuffelsen... Skoene hang ikke skikkelig på. Etter litt mer nøyaktig ettersyn dukket forklaringen opp. De var fortsatt for vide, sålen var faktisk for kort og fortsatt litt høy. Utrolig kjedelig!




Jeg kan peke på flere feil. (Kanskje ikke så lett å forstå forklaringen min, var ikke så lett. Men om du ser på bildet under blir det lettere å forstå.)
  1. Sålen må være større.
  2. Jeg skulle heklet fastmasker i siden, istedenfor staver, slik at den ikke blir så høy på foten.
  3. Jeg skulle heklet toppen foran lengre, og startet siden på skoen lenger bak. 
  4. Jeg skulle felt flere masker de første omgangene rundt ankelen, og heller latt være å felle lenger oppe.
  5. Jeg kunne sikkert heklet med et litt stivere garn (kanskje bomull).
Men gidder jeg prøve igjen? Nei! Frustrasjonen blir for stor hvis jeg ikke klarer det!




Tøffe ble de, selv om passformen ble feil. De har vært på noen ganger, men falt bare av etter en kort stund. Derfor har de blitt pynt på rommet til Emil istedenfor. Aldri så gale at det ikke er godt for noe. :-)

Dette vil nok bli stående som et mislykket prosjekt. Tålmodigheten min (som forøvrig aldri har vært noe å skryte av) strakk rett og slett ikke til. Men dersom noen andre er bedre rustet med denslags fra naturens side, og skulle klare å lykkes med tilsvarende prosjekt, gi meg gjerne et tips!


Størrelse: Ikke godt å si
Oppskrift: Fra Ravelry
Garn: Rester av Drops merino extra fine
Garnmengde: Ca 20g blått og hvitt, og en liten rest av svart
Heklenål: 3,0


1 kommentar:

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...