onsdag 18. april 2012

Min første mariusgenser

Nå er omsider mariusgenseren ferdig. Den har vært ferdig strikket lenge, men det tok en stund før den ble montert. Jeg har ikke symaskin, og hadde ikke montert armer på denne måten før. Hadde heller ikke sydd med symaskin siden ungdomsskolen. Så jeg ville gjerne ha litt hjelp med monteringen. I påsken fikk jeg hjelp av en tante som kom på besøk. Monteringen var igrunn ikke så vanskelig, men det tok litt tid.




For de som har lest tidligere innlegg, vil dere kanskje legge merke til at genseren er rød, og ikke lyseblå som jeg har skrevet at den skulle bli. Grunnen til dette, er at jeg rett og slett bommet litt med garnet. Jeg strikket genseren i et litt tykkere garn enn det oppskriften er beregnet på. Som vanlig gadd jeg ikke strikke prøvelapp. Litt spenning må man jo ha i hverdagen! Men både jeg og hun som jobber i strikkebutikken, mente at genseren ikke ville bli så veldig masse større. Jeg strikket i størrelse 2/3 år, med litt tykkere garn, så vi tenkte det skulle bli størrelse 3år. Det passet meg igrunn fint.




Jeg strikket i vei, og tenkte ikke så mye over dette. Da jeg hadde kommet et godt stykke på vei, og skulle ta mål for å se om jeg nærmet meg mønsterstrikkingen, la jeg merke til at genseren så ganske brei ut. Jeg målte bredden, og oppdaget at genseren hadde bredden til størrelse fire år. Da hadde jeg strikket ganske langt, og jeg liker ikke å rekke opp igjen! Så jeg fortsatte, og strikket genseren videre etter lengdemål for størrelse fire år. Jeg kommer til å strikke en ny genser i størrelse to år med lyseblått. Så jeg fant frem litt rødt garn for å gjøre genserne forskjellige. Jeg kommer også til å strikke genseren i to år med rundt bærestykke. Da blir det jo to ganske ulike gensere. Så dette er en feil jeg kan leve med! :-)




Størrelse: 2/3 4 år
Oppskrift: Sandnes garn tema 10, klassikere barn
Garn: Sandnes sisu
Garnmengde: Blått ca. 150 g, hvitt ca. 25 g, rødt ca. 25 g
Pinner: 2,0 og 2,5


2 kommentarer:

  1. Kjempefint, Mette :) Du e så flink!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den va ifrå meg, skulle ikkje bli anonym ;) hehe

      Slett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...