tirsdag 20. mars 2012

Mariussokker

Sokkene til Mariussetter er ferdig! En ett år gammel gutt er verdens vanskeligste modell, han er nemlig aldri i ro! :) Men jeg klarte å knipse noen brukbare bilder likevel.




Jeg ønsket å strikke Mariussokker og votter for å få et komplett sett. Sandnes har oppskrift på knestrømper. Utenom det finner jeg ingen andre sokke- eller votteoppskrifter. Jeg vil ikke ha knestrømper, siden jeg skal strikke langbukse til settet. Derfor startet jeg med en helt standard sokkeoppskrift, og tilpasset mønsteret fra knestrømpene, slik at det passet med masketallet.




Jeg la opp 50 masker og strikket vrangbord i en centimeter. Så strikket jeg mønster til foten var 8 centimeter. Jeg felte timeglassfelling på hælen. (Da strikker man rettstrik til en maske gjenstår på ene siden, snur og strikker til en maske gjenstår i andre siden, snur og strikker til en maske gjenstår, og fortsetter til det er ti masker på midten. Så strikker man maskene tilbake, ved å strikke med en og en mer i hver ende. Man må plukke opp en maske mellom siste midtmaske og neste maske, ta den vridd på pinnen og strikke den sammen med neste maske. Dette for ikke å få hull i skjøtene.) Så fortsatte jeg å strikke rundt i mønster til foten var 10 centimeter. Jeg felte til tå ved å felle fire masker hver 2. omgang 6 ganger, og så hver omgang til det var 8 masker igjen. Når jeg var ferdig trakk jeg masken gjennom de resterende maskene, og snurpet sammen.




Genseren er forresten ferdig strikket, men ikke montert. Kvier meg litt for å klippe i strikketøyet. Siden det er første gangen jeg gjør det, vil jeg ha med meg en kyndig person som kan veilede. : ) Vottene er på pinnene nå, så følg med for bilder av resten! ; )





Størrelse: 2år
Oppskrift: Kombinasjon av Sandnes garn tema 10, klassikere barn og eget strikke hode
Garn: Sandnes sisu
Garnmengde: 35 g, ca 20 g blått og 15 g hvitt
Pinner: 2,5

3 kommentarer:

  1. Kjempefine! :) Ein aktiv modell ja, hihi ;) Sikkert lurt å ha med seg ein vegleiiar når du skal fram med saksa ja! Skummelt :O

    Ja, eg er veldig glad i dei bokstavane! Gøy å ha noko heilt unikt :)

    klem

    SvarSlett
  2. Noko så søtt! Dei var kjempefine! Gler meg til å sjå heile settet :)

    SvarSlett
  3. Fine sokker:) Tror jeg må prøve!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...