fredag 9. mars 2012

Jeg har stoppet sokker for første gang!

For noen år siden strikket jeg et par sokker til min far. Disse sokkene er svært godt brukt, og har etterhvert fått gigantiske hull på hælene. Da fikk jeg i oppdrag å stoppe sokkene. Dette har jeg aldri gjort før, så jeg var litt spent på hvordan det skulle gå. Jeg tok meg en tur på besøk til farmor, stoppemesteren. Jeg er heldig som har en flink farmor å lære av! :)

Disse sokkene var nok dessverre ikke mulig å redde. Når jeg strikket de var jeg en uerfaren strikker, som ikke tenkte så langt. Sokkene er strikket i tynt ullgarn, og ikke sokkegarn. De er tynnslitte under hele sålen, så de har nok gjort sin misjon. Men de var gode nok til å øve seg på.


Som du ser var det rimelig bra størrelse på hullene. De var faktisk så store at stoppesoppen gikk gjennom! :)


Her viser farmor. Vi startet med å sy over hullet fra side til side. Det er viktig å sy et stykke utenfor hullet, slik at det ikke rakner videre seinere.


Vi brukte dobbel tråd, for at øvingen skulle gå litt fortere. Men farmor sier at om sokkene skal være god å gå med, er det best å bruke enkel tråd. Ellers vil de føles klumpete.


Her er vi ferdige med å sy over den ene siden. Skal man gjøre finarbeid, kan man gjerne ha trådene litt tettere.


Så begynner jeg å sy over andre siden. Her "vever" jeg tråden mellom det vi sydde først. Under, over, under, over. Så gjør jeg motsatt på veien tilbake: over, under, over, under. Tråden må skyves litt sammen etterhvert, slik at det blir tett.


Jeg synes faktisk resultatet ble ganske så bra, selv om det bare var øving. :)

Når det gjelder sokkenes skjebne, så skal deler av de få leve videre. Farmor sa at hun pleide rekke opp foten og hælen, helt opp til skaftet på sokken. Skaftet på sokken er jo fortsatt like helt, og det ligger noen timer med arbeid der. Så plukker hun opp igjen maskene og strikker ny fot. Det skal jeg gjøre også. Så får pappa delvis nye sokker til neste vinter. Og jeg skal bruke skikkelig garn denne gangen! :)

Utstyr: stoppesopp, stoppenål og garn i en lignende farge.

2 kommentarer:

  1. Så genial forklaring! Jeg har aldri stoppet sokker før heller,har en lei tendens til å gå i bosset istedet..Men det der tror jeg jammen jeg skal klare:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var jo faktisk veldig enkelt. Så det er bare å gidde å gjøre det... Er absolutt verdt å gjøre det, for det tar utrolig mye mindre tid enn å strikke nye! :-)

      Slett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...