torsdag 8. mars 2012

Hvordan strikke to armer eller ben samtidig på rundpinne

Det er alltid litt kjedelig å strikke to like av noe: to armer, ben, sokker eller votter. Jeg har i det siste strikket to ben og armer samtidig på rundpinne for å slippe dette. Det er faktisk veldig enkelt. Jeg bruker to nøster, ett til hver del. Rundpinnen må være litt lang for at det skal være plass, 60-80cm. Det er en fordel at vaieren er myk. Jeg har en arm i hver side av rundpinnen. Her kommer noen bilder som forklarer hvordan jeg gjør det:

Det er viktig å stramme litt på første maske for å forhindre at arbeidet blir løst  i sidene.

Begynn å strikke bort pinnen.

Her har jeg strikket bort pinnen på første arm.

Så snur jeg arbeidet....

... og strikker andre siden av armen.

Nå har jeg strikket en runde på første arm. Så er det bare til å fortsette på neste arm. Husk å bytte nøste, du vil ikke ha to armer som henger sammen. :)

Her er en link til video på YouTube som viser det samme:

Et godt tips er å merke arm nr. en og to. Ofte må strikketøyet legges til siden, spesielt hvis man har barn. Da er det ikke så lett å huske hvor langt en var kommet. Jeg knyttet en knute med en løkke på arm nummer en, og en knute med to løkker på arm nummer to. Så har jeg oversikt. 

Jeg synes det er litt vanskelig å legge opp til to armer på rundpinne. Og litt vanskelig å strikke de første radene. Derfor strikket jeg vrangborden på begge armene hver for seg, før jeg tok de inn på rundpinnen. 

Håper dette kan være til hjelp for noen! Det kan ihvertfall anbefales. 

5 kommentarer:

  1. Dette skal testes ut neste gang! takker for lurt tips :)

    SvarSlett
  2. hva gjør du når du skal øke masker? øke du normalt liksom? og hvordan går det når armen har blitt så stor at den må over på egen rund pinne, hva gjør du da?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg øker på vanlig måte, akkurat som jeg gjør om jeg strikker med fem pinner. Du kan strikke på rundpinne uansett hvor stor armen blir, det er bare å bruke en lang rundpinne. :-)

      Slett
  3. Dette har jeg hatt lyst til å prøve lenge...men nå skal jeg!! er bare litt redd for at det blir ett merke i sidene der jeg snur..?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke hvis du passer på å stramme litt i sidene :-)