fredag 10. februar 2012

Restegarngenser

Restegarn er noe alle strikkere har i bøtter og spann. Og lageret vokser for hvert prosjekt. Det kan være vanskelig å finne noe å bruke det til. For det er ikke så lett å beregne garnmengde når ingen oppskrifter oppgir mer spesifikt enn 50g som minste garnforbruk. Og begynner du på noe, kan du være sikker på at du ikke har nok garn. Har ikke tallet på hvor mange ganger jeg har begynt på et lite prosjekt (lue, sokker, votter, og diverse babyklær), og hatt akkurat litt for lite garn. Jeg kan ikke rekke opp igjen det som er strikket heller. Så da kjøper jeg nytt nøste, og sitter igjen med enda mer restegarn enn jeg startet med.... Restegarnets forbannelse. Like irriterende hver gang!

Jeg har etterhvert funnet ut at klær med striper er perfekte restegarnsprosjekt! Er i tillegg veldig glad i striper, så det passer meg bra.



I sommer strikket jeg denne genseren til min sønn. Jeg har brukt fem forskjellige blåfarger, tre forskjellige grønnfarger og litt hvitt. Kun små rester på 10-25g. Ikke alle restene var av samme garntype. Har brukt ulike typer babyull og tynt ullgarn. Det var ingen problem. 




Her har jeg strikket stripene like på begge armene og på bærestykket. Men med striper er alt lov, så de trenger absolutt ikke være like. To armer, ben, votter eller lignende kan gjerne ha ulike striper. Det kan skiftes garn både på rett og vrangsiden (effekten kommer frem ved rillestrikk). En trenger heller ikke alltid skifte farge i en side, men gjerne en tilfeldig plass på pinnen (midt på omgangen, til venstre eller høyre). Dette gir uendelig med valgmuligheter, og det er ingen fare om du går tomt for et garn. Perfekt!

Jeg har strikket en lue på den måten, med helt tilfeldige striper. Skal ta bilde av den så jeg kan vise i et annet innlegg. :-)



Jeg likte godt halsåpningen på denne genseren, med knapper i hver side. Fint og praktisk!




Og vips så var mange ubrukelige smårester med garn forvandlet til en god og varm ullgenser! :)


Størrelse: 1år.
Oppskrift: Sandnes 0812 Lanett baby http://www.sandnesgarn.no/ProductPage.aspx?ProductId=102
Garn: diverse rester av babyull og tynt ullgarn.
Garnmengde: ca. 150-200g totalt.
Pinner: Rundpinne og strømpepinner 2,0 og 2,5.


1 kommentar:

  1. Åh, den var fin! Skikkelig nydelege fargar! Super måte å bruke opp restegarnet på da, og så fint resultatet blir :)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...