søndag 26. februar 2012

Puff daddy!

Denne puffen fra Pickles er kjempestilig! Et må-ha prosjekt! :)

Puffen er dekorativ og funksjonell. Det var morsomt å strikke et møbel, ganske annerledes enn de fleste andre strikkeprosjekter. Og det er ingen som tror den er hjemmestrikket "går det an å strikke puff??!" sier de fleste. 

Jeg liker å strikke mer enn bare klær. Foruten denne puffen har jeg for eksempel strikket/heklet tovede sitteunderlag, vaskekluter, diverse jule- og påskepynt, trekk til kleshengere, bokmerker, leker og bamser. Håndarbeid er så mye mer enn strikkelabber og gensere! Og det finnes mange artige oppskrifter. Tror det er en av grunnene til at så mange unge har fått interesse for håndarbeid de siste årene. Kreativitet og skapelyst er "in"! :) 

Puffen er lett å strikke, kun rettstrikk (rillestrikk). Jeg har valgt et annet garn enn det fra pickles, for å få den fargen jeg ville ha. Det ble en litt billigere utgave. Jeg ville ha grått, så den skulle matche sofaen i loftstuen vår. Har strikket med trippelt garn og pinner nr. 15, så den tok ikke lang tid å strikke. 

Puffen er fylt med to dyner. Det hadde nok blitt finere om jeg hadde trukket et grått laken eller noe lignende rundt dynene, slik at fyllet var samme farge som garnet. Det var ikke så lett å rulle dynene sammen til en rund ball, så helt rund er den ikke. Jeg prøvde mange forskjellige metoder. Endte opp med å rulle første dyne til en ball, og rulle den andre dynen rundt. Puffen er ikke helt fast, og kan formes litt. Det gjør den god å sitte på. 

Puff daddy anbefales! :)

Oppskrift: Gratis fra Pickles: http://www.pickles.no/puff-daddy/2009/1/29/puff-daddy.html
Garn: Cortina fra SparKjøp
Garnmengde: 18 nøster
Pinner: 15

4 kommentarer:

  1. Kjempekul puff! :) Skal sei du er produktiv! Ja, sant det er herleg no når våren kjem? :D Love it! God helg til deg og dine og ♥

    SvarSlett
  2. Hvordan var det å bruke det garnet til å lage puff? Loer det mye? Liker bloggen din :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! :-) Garnet loer ikke. Men puffen har seget litt sammen, og er blitt ganske flat etterhvert. Det er sikkert en kombinasjon av at garnet er litt mykt, og at dynene inni ikke er pakket godt nok sammen. For bedre resultat bør det være flere dyner inni, godt sammenpakket. Evt kan du vurdere å strikke med et fastere garn, men dynene må uansett pakkes godt.

      Slett
    2. Har tre dyner inni nå (måtte åpne den og stappe inni en til), kunne nok hatt enda en, de var litt tynne. Men den ble veldig fin, med stretchlaken festet med strips. Nå har svigermor "bestilt" en også.. :) Takk for inspirasjonen, er ofte inne på bloggen din og kikker :)