søndag 19. februar 2012

Fastelavenssøndag

I dag er det fastelavenssøndag, eller fastelavn som det egentlig heter. Fastelavn var fra gammelt av en hedensk vårfest, som symboliserte overgang fra vinter til vår. I kristen tradisjon var fastelavnssøndag siste dagen før fasten begynte. Jeg forbinder tre ting med fastelaven: karneval, fastelavensris og fastelavensboller.

På torsdag hadde Emil karneval i barnehagen. Han gikk utkledd som liverpoolspiller, med drakt, shorts og fotballsokker. Han koste seg med hotdog, boller og musikk. 

I år har vi bakt fastelavensboller for første gang siden barndommen. Jeg har hatt nattevaktshelg, så mannen i huset stod for bakingen. Jeg våknet søndags formiddag til ferdige boller. Og gjett om de var gode! Pål overrasket med store fine boller. Mye mer luftige enn jeg får dem. Det er kjekt med en bollemester i familien, men jeg må innrømme at det er pittelitt irriterende at han er flinkere enn meg... :) Det er ihvertfall ingen tvil om hvem som skal stå for bakingen her i huset i fremtiden! 



1 kommentar:

  1. Ja! Fuglesang ♥ ingenting slår det! :)

    Så deilige boller du viser. Det er supert å ha ein mann som kan baka! :D Eg drar nytte av det både støtt og stadig ;)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...