tirsdag 31. januar 2012

Hello Kitty bukse

Til jul fikk nesten alle tantebarna hjemmestrikkede gaver. En av niesene mine ønsket seg en ullbukse. Jeg tenkte jeg skulle lage en monsterbukse. Så jeg plukket ut fargene, og begynte å strikke. Jeg såg på masse bilder av monsterbukser på nettet. Underveis begynte jeg å tenke mer og mer på Hello Kitty. Niesen min er 1,5 år og har en storesøster på 4år. Så Hello kitty er selvsagt en stor favoritt i det huset. Jeg bestemte meg for å prøve å lage en Hello Kitty versjon av monster buksen.

Det begynte bra. Jeg tegnet mønsteret, ble veldig fornøyd med det, og satte i gang å sy. Jeg tenker nok ikke alltid like langt før jeg handler, og oppdaget fort at dette ikke ble noe fint. Jeg hadde jo ikke tenkt på at buksen strikkes høyere bak, og derfor ikke er helt flat på rumpen. Så mønsteret jeg hadde tegnet passet ikke. Da ble jeg nødt til å improvisere. Jeg sydde, og rekte opp igjen, sydde og rekte opp igjen. Den kvelden satt jeg til kl. 02. Klarte ikke å gi meg før det ble fint. Men til slutt kom ytterkantene seg på plass, og formen på ansiktet lignet Kittys. De påfølgende dagene kom ansikts- og sløyfefargen på plass. Jeg ble faktisk ganske  fornøyd med resultatet.





Gleden var stor når hun åpnet gaven på julaften. Buksen var strikket litt for stor, som jeg bruker å gjøre til de små. Dette unngikk ikke storesøsters øyne. Hun bemerket det, og tilbydde seg fint å låne buksen til den var passelig til lillesøster :)





Størrelse: 2år
Oppskrift: fra duBedåre`s strikkeblogg: http://dubedaare.blogspot.com/2009/08/monsterbukser-oppskrift.html
Garn: sandnes sisu
Garnmengde: Mørk lilla  ca. 75g, lys lilla ca. 75g, en liten rest av hvitt og rosa.
Pinner: 2,0 og 2,5

6 kommentarer:

  1. Kjempesøt bukse! Du er utrolig flink, Mette!

    SvarSlett
  2. Wow, så flink du er, Mette! :) Den var berre utruleg fin og søt :)

    klem Lina

    SvarSlett
  3. WOW! Utrolig flott Hello Kitty bukse! Imponert! Har du laget hele kitty med maskesting? Ser utrolig pent og jevnt ut! Skjønnet ar det tok halve natta... (o:

    Monsterbuksa under var også knallfin. Får jeg lov til å låne det ene bildet ditt og bruke på Ravelry siden min?

    Finfin blogg du har, jeg legger deg til i lista mi. Gleder meg til å komme tilbake!

    SvarSlett
  4. Takk for det! :) Kjekt med lesere til bloggen!

    Har sydd hele kitty med maskesting ja. Har ikke fått det så jevnt tidligere, men øvelse gjør jo som sagt mester. Og nå har jeg fått øvd meg masse med disse buksene :)

    Du kan bare bruke bildet på Ravelry. :)

    SvarSlett
  5. Hei. Kjempefin bukse! :) Har du mønster på hello kitty? Mvh Ellen

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Jeg tegnet et mønster, men kunne ikke bruke det siden buksen ble strikket høyere bak. Jeg begynte på det, men det ble ikke fint. Ble finere å bare prøve seg frem. Du kan lett tegne et mønster. Jeg telte maskene, og laget et ruteark med så mage ruter som jeg ville mønsteret skulle strekke seg over. Så printet jeg ut et bilde av Hello Kitty i passe størrelse, la rutearket over, og tegnet rett og slett langs kantene.

      Slett

Takk for at du legger igjen en kommentar, det er så gøy å lese! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...